Demo
  • خانه
  • معرفی
  • روز آزادی نرم‌افزار

روز آزادی نرم‌افزار چه روزی است؟

معرفی روز آزادی نرم‌افزار

روز آزادی نرم‌افزار (SFD) روزی است که طرفداران نرم‌افزار آزاد، آن را جشن می‌گیرند. هدف اصلی این جشن‌ها، معرفی مفهوم نرم‌افزار آزاد به دیگران و تشویق آن‌ها به استفاده از آن است. اولین بار این روز در ۲۸ اوت سال ۲۰۰۴ جشن گرفته شد. سال اول ۷۰ گروه در نقاط مختلف جهان جشن‌ها را برگزار کردند. این عدد در سال بعد به ۳۰۰ تیم در ۶۰ کشور رسید و تا جایی که پیش رفت که در سال ۲۰۰۸، این جشن در ۹۰ کشور جهان برگزار شد.
از سال ۲۰۰۶ به بعد، تصمیم گرفته شد تا روز آزادی نرم‌افزار در سومین شنبه سپتامبر جشن گرفته شود. گروهی به نام آزادی نرم‌افزار بین‌الملل مرجع تصمیم‌گیری‌های کلان در مورد روز آزادی نرم‌افزار و هماهنگی و حمایت از تیم‌های برگزارکننده است.


بنیاد آزادی نرم‌افزار بین‌الملل (SFI) یک بنیاد ناسودبر است که هدایت کنندهٔ رسمی روز آزادی نرم‌افزار است. این بنیاد وظیفه دارد تا برای ارسال هدایا برنامه ریزی کند و همچنین با شرکت‌های مختلف برای حمایت این روز قرارداد ببندد. SFI دارای معافیت مالیاتی در آمریکا است. نام بنیاد آزادی نرم‌افزار بین‌الملل برای این انتخاب شده است تا با رویداد روز نرم‌افزار آزاد تداخل ایجاد نکند.


حمایت‌کننده اصلی این روز از ابتدا شرکت کنونیکال، حامی توزیع گنو/لینوکس اوبونتو است. بعد از آن IBM، سان مایکروسیستمز، DKUUG، گوگل، ردهت، Linode، نوکیا و هم‌اکنون MakerBot و qt و البته بنیاد نرم‌افزار آزاد و بنیاد نرم‌افزار آزاد اروپا به حمایت از این روز پرداختند. البته هم‌اکنون آی‌بی‌ام و سان مایکروسیستمز از این روز حمایت نمی‌کنند. دو وبگاه Ubuntu User و Linux Magzine با بنیاد SFI در زمینهٔ پوشش خبری این روز همکاری می‌کنند. همچنین هر تیم نیز می‌تواند به صورت جداگانه حامی‌های محلی داشته باشد و همچنین روزنامه‌ها و تلویزیون محلی هر تیم نیز این رویداد را پوشش خبری می‌دهند.

پیشینهٔ رویداد در ایران

سال ۱۳۹۳

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران

برنامه‌ریزی جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران در سال ۱۳۹۳ به صورت کامل و دقیق انجام شد، اما به دلیل تهیه نشدن مکان برگزاری این رویداد در سال ۱۳۹۳ در تهران برگزار نشد.

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار کرج

روز آزادی نرم‌افزار در کرج با عنوان چهارمین همایش نرم‌افزارهای آزاد استان البرز در تاریخ ۲۳ آبان سال ۱۳۹۳ در ادارهٔ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد.

سایر جشنواره‌های سال ۱۳۹۳ ثبت شده در سایت بین‌المللی روز آزادی نرم‌افزار

سال ۱۳۹۲

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۲ در تهران با حمایت سازمان فناوری اطلاعات، سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران و مرکز توسعه و بکارگیری نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز با محوریت آشناسازی جامعه با نرم‌افزار آزاد و بررسی تفاوت‌های آن با سایر سیستم‌های موجود، در تاریخ چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۸ الی ۱۶:۳۰، در دو بخش کارگاه‌های تخصصی و ارائه‌ها برگزار شد.

اطلاعات مربوط به این جشنواره در وب‌سایت sfd.fsug.ir/1392 در دسترس است.

فیلم ارسالی ریچارد استالمن به مناسبت روز آزادی نرم‌افزار تهران

 

سایر جشنواره‌های سال ۱۳۹۲ ثبت شده در سایت بین‌المللی روز آزادی نرم‌افزار

سال ۱۳۹۱

تهران

همایش روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۱ در تهران به میزبانی گروهی از کاربران و به همت گروه کاربران نرم‌افزار‌های آزاد با محوریت آشناسازی جامعه بانرم‌افزار آزاد و بررسی تفاوت‌های آن با سایر سیستم‌های موجود قرار بود برگزار شود که با لغو ناگهانی مکان برگزاری توسط اسپانسر، این رویداد برگزار نشد.

سایر جشنواره‌های سال ۱۳۹۱ ثبت شده در سایت بین‌المللی روز آزادی نرم‌افزار

سال ۱۳۹۰

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار اصفهان

به نقل از آزادراه، این همایش در ۱۵ سپتامبر، ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۰ در کتابخانهٔ مرکزی شهرداری اصفهان توسط «گروه کاربران لینوکس اصفهان» با همکاری «سازمان فرهنگی تفریحی استان اصفهان» برگذار شد.

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار کرج

به نقل از آزادراه، گروه کاربران لینوکس کرج هرچند که یک لاگ کوچک در شهر کرج استان البرز هست ولی بسیار فعال هستند. شاید شما کرج لاگ را با اسم 5hit (Some Hackers in town)‎ بشناسید. کرج‌لاگ در روز ۱۷ سپتامبر، ۲۶ شهریور ماه اقدام به برگذاری همایشی در این روز کرد.

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار مشهد

به نقل از آزادراه، مشهدلاگ هم یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین لاگ‌های ایرانی هست، کاربران فعال و برگذاری جلسات مستمر از ویژگی‌های این گروه است. اعضای مشهد‌لاگ نیز روز آزادی نرم‌افزار را گرامی می‌دارند.

۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۹ تا ۱۷