Demo
  • خانه
  • برنامه
  • ارائه‌های ثبت‌شده

مقالات

در این صفحه تمام ارائه‌ها و کارگاه‌های پیشنهادی جشنواره را مشاهده می‌کنید. جهت آشنایی بیشتر با سنجش علمی ارائه‌ها، این صفحه را مطالعه کنید.

ارائه‌ها و کارگاه‌های پیشنهادی

 عنوان ارائه نوع
ارائه‌دهنده
فایل ارائه
کارت داوری مقاله
داده‌کاوی و زبان برنامه‌نویسی R کارگاه الهام حصارکی
 در این ارائه ابتدا به تعریف کلیدواژه‌های اساسی تحلیل داده پرداخته و سپس مباحث زیر بررسی می‌شود:
داده‌کاوی چیست؟
نگاهی اجمالی به ضرورت طرح مبحث داده‌کاوی و تاریخچه تکامل آن
کاربردهای داده‌کاوی و بررسی مثال‌های جهان واقعی
بررسی فرآیند داده‌کاوی
بررسی مدل CRISP-DM
بررسی انواع داده‌های قابل کاوش
معرفی انواع الگوهای قابل کشف
انتخاب روش داده‌کاوی مناسب براساس مساله
نگاهی اجمالی به بحث پیش‌پردازش داده‌ها
نگاهی به الگوریتم‌های داده‌کاوی
فناوری‌های قابل استفاده در داده‌کاوی
بررسی زبان برنامه‌نویسی R، و استفاده از آن در داده‌کاوی در گام‌های مختلف داده‌کاوی


بهشت یا جهنّم؟ انتخاب با شماست! کارگاه علیرضا فریدونی
 در دنیای امروز، تهدیداتی که وب سنّتی را هدف قرار می‌دهند باعث شده‌است تا دیگر امکان اعتماد به ارتباطات عادی بر بستر وب برای کارهای حسّاس میسّر نباشد. همچنین ظهور قدرت‌های تکنولوژی و این حقیقت که دولت‌ها و غول‌های تکنولوژی می‌توانند بدون اطّلاع ما بیشتر داده‌ها و ارتباطات ما را شنود کنند به معضلی برای حریم شخصی بدل شده‌است.

در این کارگاه قصد داریم تا ابتدا مفهوم اعتماد و حریم خصوصی را به گونه‌ای که در دنیای دیجیتالی امروز قابل استفاده باشد تعریف کنیم و برخی پرسش‌های تیپیک همچون «من که چیزی برای از دست دادن ندارم! پس چرا حریم خصوصی باید برایم مهم باشد؟!» را به اجمال پاسخ‌گوییم.
سپس با مطرح کردن برخی از مشکلات وب و اینترنت در زمینه اعتماد و حریم خصوصی، زمینه را برای معرّفی اصل عدم اعتماد به عالم و آدم (همان آنارشیسم - چرا باید به کس دیگری اعتماد کنم تا برایم تصمیم بگیرد؟) در وب فراهم کنیم.
بعد از آن رمزنگاری را برای مسئله حریم خصوصی، و شبکه‌های غیر متمرکز مبتنی بر بی‌اعتمادی (با تمرکز بر روی شبکه‌های توزیع‌شده مبتنی بر رمزنگاری) برای مسئله قابلیت اعتماد در فضای مجازی، به عنوان راه حل معرّفی می‌کنیم.
حال شرکت کنندگان را با طرز استفاده و روش کار برخی از مهم‌ترین مثال‌های دنیای واقعی (مثل Tor، Wowozela، ZeroNet، bitcoin، gpg، etherium و ... ) آشنا می‌کنیم. به عنوان مثال طرز کار شبکه تور و همین‌طور شبکه پنهان تور و روش صحیح استفاده از آن توضیح داده می‌شود. یا شبکه بیت‌تورنت و روش کارش به همراه روش صحیح استفاده از این شبکه تشریح خواهد شد.
همچنین در صورت امکان به رمزنگاری داده‌ها و اتّصالات وب و نامه‌های الکترونیک به صورت کوتاه خواهیم پرداخت.
در پایان نیز به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داده خواهد شد.

البته این امکان نیز وجود دارد که در بحث تکنولوژی‌ها و ابزارها، این معرّفی با درخواست شرکت‌کنندگان انجام شود و آن‌چه شرکت‌کنندگان بیشتر تمایل به دانستن آن دارند مطرح گردد.

امید است شرکت‌کنندگان در پایان این کارگاه با مسئله حریم خصوصی و اعتماد در فضای مجازی ارتباط برقرار کرده و بتوانند در شرایط گوناگونی که معمولاً پیش می‌آید راه حلّ مناسب را پیدا کرده و استفاده کنند.

نکته: توصیه می‌گردد افرادی که علاقه‌مند به شرکت در این کارگاه هستند، جهت امکان تست و استفاده از تکنولوژی‌ها و ابزارهای معرّفی شده، با خود نوت‌بوک (لپ‌تاپ) به همراه بیاورند

سیاه، سفید، خاکستری ارائه امیرحسین فیروزیان
 بعد از آنکه بشر قدرت رایانه را دریافت، به فکری عمیق فرو رفت. در آن زمان شاید کمتر کسی می‌توانست درک کند که رایانه و رایانش تأثیر بسیار زیادی در نوع دیدگاه بشر خواهد داشت؛ این تغییر دیدگاه تا آنجا صورت گرفت که حتی مفهومی مانند اعتماد را نیز دستخوش تحول قرار داد. تحولات ده اخیر برای ما ترس و آرامش را باهم ترسیم کرده. ما امروز از کارت‌های بانکی استفاده می‌کنیم و آرامشِ سادگی و ترسِ از محرمانگی را باهم تجربه می‌کنیم. اما به راستی منشأ این اعتماد و یا ترس در کجاست؟
در اینجا کمی از اعتماد و چالش‌های آن می‌گوییم؛ پس از آن نگاهی به جنبش متن باز و نرم‌افزار متن‌باز و آزاد خواهیم داشت. نگاه خود را با تراشه‌ها گسترش می‌دهیم و بعد از آن قدم را فراتر می‌گذاریم و به محرمانگی و ابزارهای نوظهور آن (به خصوص غیرمتمرکز) نگاهی می‌کنیم. در این مسیر پر فراز نشیب ابتدا سعی در بدبین کردن شما نسبت به ماشین روبه‌روی خود داریم و بعد از آن قدم به قدم این ترس را کم می‌کنیم تا آنجا که بتوانید خود را قانع کنید که راهی امن‌تر در اختیار نیست!
بعد از طی شدن این مسیر امیدواریم که ترس و آرامش خودآگاه خود را بهتر بشناسید و بدانید تنها نیستید. این خودشناسی به شما کمک می‌کند تا برای خود دست به کار شوید و بتوانید «شهروندی نگران» باشید! امّا این نگرانی توأم با عقل برای شما آرامش پدید خواهد آورد زیرا همواره امید به «تغییر» خواهید داشت و برای آن تلاش می‌کنید.

کلیدواژه‌ها:
#امنیت_اطلاعات #محرمانگی #افشا #غیرمتمرکزها #ارز_رمزپایه #کریپتو_آنارشیسم

اسلاید:
https://firouzian.github.io/SFD2016/

کارگاه ردیس کارگاه محمود مسیح تهرانی
 آشنایی و آموزش با مثال عملی

حفاظت از حریم خصوصی با تور ارائه نیما فاطمی
 تور چیه؟ چه جوری کار میکنه؟ و چرا باید ازش استفاده کنیم؟

مایکروسافت عاشق لینوکس و نرم افزار آزاد شده است! ارائه امین خلیقی
 مایکروسافت شرکتی بود که تا چند وقت پیش معتقد به سرطان بودن لینوکس داشت اما امروز خود مایکروسافت از لینوکس در سرورهای اژور خود استفاده میکند و اخیرا هم برخی از نرم افزارها و محصولات خود را اپن سورس و آزاد کرد. هدف مایکروسافت از این کارها قطعا رسیدن به سود و منافع بیشتر هست اما این سود و منافع دو طرفه است و میتواند به دنیای نرم افزارهای آزاد و متن باز نیز به شدت کمک کند.

کارگاه سخت افزار : Raspberry Pi کارگاه علی نیک خواه و رادمهر الماسی
 Raspberry Pi توسط گروهی در لابراتوار کامپیوتری دانشگاه کمبریج ظهور یافت و هدف آن بازگشت به برنامه‌نویسی کامپیوترهای ارزان‌قیمت دوران کودکی بود. اما رسپبری پای قابلیت منحصر به فرد دیگری نیز دارد. رزبری پای می تواند به سادگی به دستگاه های الکترونیکی دیگر متصل شود و با آنها در تعامل باشد و به تبادل اطلاعات با آنها بپردازد. طراحان سیستم های دیجیتال از رسپبری پای برای طراحی دستگاه های مختلفی از پروژه های کوچک گرفته تا پروژه های بزرگ استفاده می کنند.
در این کارگاه مفاهیم مقدماتی و لازم برای آغاز کار با این بورد را فرا میگیریم.
سر فصل مطالب :
- مقدمه‌ای بر رزبری پای و سخت‌افزار های آزاد
- ساختار رزبری پای و متعلقات
- برسی سیستم عامل های سازگار
- راه اندازی اولیه رزبری پای و شبکه
- SSH و کنترل از راه دور
- GPIO در رزبری پای
- اجرای یک پروژه IoT
و در پایان بخش پرسش و پاسخ و راهنمایی خواهیم داشت.

اهمیت وب نامتمرکز و معرفی ابزار ZeroNet ارائه سیدمحمدمسعود صدرنژاد
 وب جهان‌گستر (WWW) ذاتن آسیب‌پذیر است. برای نمونه ممکن است ارتباطات قطع شوند و محتوای سایت‌ها برای همیشه ناپدید شود. وب در دسترس همه نیست. برای نهادهای خارجی بسیار آسان است که ارتباطات را سانسور کنند و چیزی را که مردم می‌توانند یا نمی‌توانند روی وب ببینند را کنترل کنند. همچنین وب خیلی به حریم خصوصی احترام نمی‌گذارد و اطلاعات کاربران را در برابر نظارت‌های انبوهی که توسط شرکت‌ها و دولت‌ها انجام می‌شود، افشا می‌کند. وب نامتمرکز (Decentralized Web) با مبنا قراردادن حریم شخصی، امنیت و حراست به طور پیشفرض با همهٔ این مشکلات مقابله می‌کند و تضمین می‌کند که سایت‌ها مادامی که یک نفر در یک جایی از جهان یک کپی از آن را میزبانی کند به سادگی در دسترس همه خواهند بود.

در این ارائه بعد از معرفی وب نامتمرکز به معرفی ابزار آزاد ZeroNet خواهیم پرداخت که امکان ایجاد سایت‌های غیرقابل سانسور و آزاد را از طریق روش رمزنگاری بیتکوین و شبکهٔ بیت‌تورنت فراهم می‌کند.

پیاده سازیsuper fast web server برای وردپرس کارگاه بیژن بهوندی
 نصب و پیاده سازی super fast web server برای وردپرس با استفاده از Nginx - hhvm- mariadb-php-pagespeed-wordpress-Nginx’s FastCGI Cache و تنظیمات بهینه سازی سرعت یک سرور وردپرسی .



در دنیای وب گم نشویم !!! ارائه سعید اکبری
 باسلام
این ارایه در واقع یکی از بهترین guideline های موجود در دنیا میباشد که تمامی roadmap و تکنولوژی هایی که در 2016-17 میتوان یاد گرفت یا استفاده کرد را در خود جای داده
یک نگاه اجمالی به زبان ها تحت وب،فریم ورک ها و ... که امروزه باعث گمراهی بسیاری در صنعت وب شده است.

سندروم‌های روانی سد راه برنامه‌نویسان ارائه جادی ‌
 هر کسی که تلاش کرده باشد برنامه نویسی بیاموزد، در مرحله‌ای از پیشرفت متوقف شده است و به دلایل مختلف، ادامه مسیر برایش سخت شده. این مشکل در سطح روانی می‌تواند ریشه‌های متنوعی متنوعی داشته باشد. ممکن است یک نفر فکر کند از همه عقب افتاده چون بقیه از او بسیار باسوادتر هستند و هر چقدر هم که تلاش کند نمی‌تواند به آن‌ها برسد. ممکن است یک نفر فکر کند خیلی پیش رفته و دیگر نیازی به خواندن و پیش رفتن ندارد و غیره و غیره.

در این ارائه احتمالا شاد، با نگاهی به فهرست این بیماری‌ها به خودمان یادآوری می کنیم که بیش از حد اعتماد به نفس نداشته باشیم، توهم نداشته باشیم، نگران اینکه دیگران بیش از ما می‌دانند نباشیم و مستقیم و پر انرژی پیش برویم.

محتوای این مقاله بر اساس مقاله‌های مرتبطی مثل https://www.vikingcodeschool.com/posts/why-learning-to-code-is-so-damn-hard و بر اساس درس های کد آرنا (ا زجمله https://www.youtube.com/watch?v=CZrkmkUadCc ) گرفته شده.


اقتصاد نرم افزار آزاد ارائه جادی ‌
 این مساله که چگونه در دنیای نرم افزارهای آزاد به پول می‌رسیم، یکی از سوالات همیشگی کاربران بوده است. وقتی از «اجازه انتشار آزاد سورس برنامه» صحبت می‌کنیم افراد زیادی وحشتزده می‌پرسند «اگر سورسم را آزاد منتشر کنم، پس از کجا پول بیاورم غذا بخرم؟»

در این سخنرانی کوتاه سعی می‌کنم به شیوه‌های مختلف کسب درآمد از نرم‌افزارهای آزاد و در سطحی بالاتر، به مفهوم اقتصاد در دنیای آزاد نگاهی داشته باشم و با تکیه بر آمارهای جهانی، به دغدغه «اگر آزاد باشه، پس پول از کجا بیارم؟» پاسخ دهم.



خلاقیت و دانش آزاد؛ ظهور طبقه‌ای جدید در جامعه ارائه نفیسه آزاد
 مفهوم طبقه در دانش جامعه‌شناسی مفهومی بسیار قدیمی و ریشه‌دار است. «طبقه» به معنای پایگاه اقتصادی و اجتماعی افرادی است که در یک جغرافیای محدود با یکدیگر زندگی می‌کنند و «طبقه» افراد عموما نشان‌دهنده وضعیت کلی زندگی آنهاست. در هر دوره‌ای طبقه توسط جامعه‌شناسان مختلف تحلیل و تبیین شده و معناها و شاخص‌های مختلفی به آن افزوده شده است. طبقه عمدتا به پایگاه اقتصادی و شیوه‌های تولید اقتصادی در هرجامعه بازمی‌گردد.
کاستلز به عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم عصر اطلاعات و به جامعه، لقب جامعه اطلاعاتی داده است. در این عصر شیوه تولید اقتصادی تغییر کرده و مشخصه‌هایی یافته که پیش از این تجربه نشده بوده است. تکنولوژی بدون شک یکی از پیشران‌های مهم این تغییر است. فلوریدا این اقتصاد را اقتصادی دانش‌بنیان و مبتنی بر خلاقیت می‌داند. اقتصادی که میل به خلاقیت دارد و به این نیاز خود با به وجود آمدن طبقه‌ای به نام طبقه خلاق پاسخ می‌دهد. طبقه خلاق از نظر او کسانی هستند که فعالیت اقتصادی آنها خلق تکنولوژی جدید، ایده جدید و یا محتوای جدید است. این طبقه با سه محور اساسی نداشتن محل کار مرکزی (هسته‌ای)؛ سبک زندگی تجربی، کامیونیتی خلاقیت‌محور و زمان‌‌بندی عجیب شناخته و تعریف می‌شود.
این طبقه از دید فلوریدا آینده گریزناپذیر جهان هستند. با اینکه امروز کم‌شمارتر از طبقات دیگر هستند و با اینکه هنوز در تولید ثروت سهم بزرگی ندارند ولی شکل‌دهنده اقتصاد و البته جامعه در آینده هستند. ارزش‌ها و هنجارها و سبک‌زندگی خود را دارند و بنابراین باعث می‌شوند که ما نه تنها با اقتصادی متفاوت بلکه با جامعه‌ای بسیار متفاوت روبرو باشیم که بر سر بهشت یا جهنم بودنش بحث‌های بسیاری هست.
ایده دانش ازاد به عنوان جریانی مرتبط با خلق تکنولوژی جدید، محتوای جدید و ایده جدید که مختص عصر اطلاعات است می‌تواند یکی از محورهای شکل‌گیری بخشی از طبقه خلاق باشد.در واقع سوال این است که آیا دانش آزاد آینده تولید دانش در دنیاست؟ اگر بتوانیم بگوییم که دانش آزاد توسط طبقه خلاق تولید می‌شود و این طبقه آینده تاثیرگذار دنیاست شاید بتوانیم ادعا کنیم که دانش آزاد آینده تولید دانش در دنیاست و به این ترتیب هنجارها و ارزش‌های خود را برای جامعه نیز به همراه خواهد داشت. سوال دوم این است که وضعیت این روند در ایران چطور است؟ آیا نشانه‌های بروز و ظهور این طبقه در ایران نیز وجود دارد؟

معرفی رایانش ابری و openstack ارائه فاطمه السادات احمدپناه
 یکپارچگی منابع سخت افزاری و ایجاد بستری قدرتمند برای سرویس ها برروی ماشین های مجازی یکی از دلایل اصلی استفاده از زیرساخت رایانش ابری می باشد. مهمترین تفاوت رایانش ابری با شیوه سنتی، صرفه جویی در مصرف، مدیریت و نگهداری منابع و سرویس ها است.
در زیرساخت رایانش ابری چندین سرور خواهیم داشت که با تجمیع آنها به یک سرور واحد بسیار قویتر خواهیم رسید که اجزای سازنده آن را تک تک آن سرورها تشکیل می دهند و قدرت سخت افزاری آن از تجمیع تمام RAMها، پردازنده ها و هارد ها تشکیل میشود.
یکی از بسترهای مهم برای ایجاد رایانش ابری OPENSTACK می باشد که از سال 2010 توسط سازمان تحقیقات فضایی امریکا آغاز شد و به واسطه متن باز بودن تاکنون توسط بسیاری از شرکت های فعال در زمینه توسعه نرم افزارهای متن باز مورد استقبال قرار گرفته است و در حال حاضر یکی از مهمترین زمینه های مورد توجه در نرم افزارهای متن باز می باشد.
در این ارائه به معرفی رایانش ابری و روش های نصب و راه اندازی OPENSTACK خواهیم پرداخت.



بررسی چالش کارکردهای بی‌درنگ در سیستم‌های نهفته کارگاه سهیل غلامی
 مهم‌ترین نقطه ضعف یک توزیع سفارشی نشده ‎‎‎یک سیستم عامل در حوزه سیستم‌های نهفته این است که نمی‌توان از آن برای کارهای بی‌درنگ (Real Time) استفاده کرد چون از نظر سیستم‌عامل، درخواست خاموش کردن یک پین یا خواندن یک سیگنال ورودی همانند سایر درخواست‌هایی است که از سمت سرویس‌های موجود در سیستم به آن داده می‌شود. تمام مشکلات با داشتن شناخت کافی از محدودیت‌ها و توانایی‌های هر سیستم‌عاملی قابل حل هستند. در سیستم‌های عامل آزاد، به علت در اختیار داشتن بستر متن‌باز، راه‌حل‌های متفاوتی برای این مشکل وجود دارد. در این کارگاه به معرفی و بررسی این راه‌حل‌ها پرداخته می‌شود.

پردازش تصویر در سیستم‌های نهفته نوین با استفاده از بسترهای نرم‌افزاری آزاد کارگاه ابوالفضل دانایی
 بینایی ماشین و پردازش تصویر از بحث‌های مهم در حوزه علوم کامپیوتر است و به دلیل محاسبات سنگین، نیازمند سخت‌افزار قدرتمند است. امروزه با پیشرفت قابل ملاحظه در توان پردازشی سیستم‌های نهفته (Embedded Systems)، امکان پیاده‌سازی الگوریتم‌های محاسباتی در دستگاه‌های مستقل کوچک فراهم آمده است. منتها پیاده‌سازی این حجم از محاسبات در این سیستم‌ها بدون استفاده از سیستم عامل میسر نیست. پیدایش سیستم‌های عامل آزاد و همچنین کتابخانه‌های متعدد متن‌باز و آزاد، در تکامل این روند بسیار موثر بوده است. هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی شرکت‌کنندگان با تعدادی از قویترین بسترهای آزاد موجود جهت استفاده در سیستم‌های نهفته می‌باشد. فهرست ارائه پیشنهادی به قرار زیر است:
- معرفی مفاهیم بینایی ماشین و پردازش تصویر
- معرفی کتابخانه‌های نرم‌افزاری آزاد برای پردازش تصویر
- معرفی و انجام یک پروژه ساده با استفاده از پایتون و بستر آزاد OpenCV


مروری بر سخت‌افزارهای آزاد و نقش آنها در سیستم‌های نهفته کارگاه امیر رضایی
 مفهوم آزادی در علوم کامپیوتری فقط محدود به نرم‌افزار نبوده و شامل سخت‌افزار نیز می‌شود. سخت‌افزار آزاد، بوردی است که توسعه‌دهنده، تمامی مشخصات فنی و جزئیات پیاده‌سازی آن را در اختیار عموم قرار داده است. بخش لاینفک سخت‌افزار آزاد، نرم‌افزار آزاد و متن باز است. هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی شرکت‌کنندگان با سخت‌افزارهای آزاد و نرم‌افزارهای مرتبط می‌باشد. فهرست ارائه پیشنهادی به قرار زیر است:
- معرفی مفهوم سخت‌افزار و بوردهای توسعه آزاد
- معرفی سیستم‌های عامل و بسترهای نرم‌افزاری آزاد برای بوردهای توسعه
- انجام یک پروژه نمونه و ساده با Arduino و Mbed


حرکت شتابدار به سوی دنیای Embedded Systems و نقش نرم‌افزارهای آزاد بر آن ارائه مجتبی برزگری 57e239fca9be6-Article.pdf
 استفاده از مفهوم نرم‌افزار آزاد، پیشرفت‌های شگرفی را در حوزه‌های مرتبط با علوم کامپیوتر‎ی در دو دهه اخیر به همراه داشته است. بهبود عملکرد و پیشرفت در قابلیت اطمینان و صحت کارکرد، از مهم‌ترین دستاوردهای ورود مفاهیم نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز به حوزه علوم کامپیوتری بود. در چندین سال اخیر، این مفاهیم به حوزه الکترونیک و سخت‌افزار نیز وارد شده و با ورود خود موجب افزایش قابلیت اطمینان، بهبود در راندمان، کاهش زمان طراحی (از ایده تا اجرا) و افزایش سرعت تولید محصولات الکترونیکی و مکاترونیکی شده است. در واقع تاریخ در این حوزه نیز تکرار شده است. در این میان، نقش سیستم‌های عامل‌ متن‌باز همانند لینوکس، که دقیقا به علت آزاد و متن‌باز بودن به راحتی به معماری‌های مختلف سخت‌افزاری پورت شده‌اند، بسیار پررنگ و حائز اهمیت است. در سال‌های اخیر، لینوکس و مشتقات آن، با قدرتی بی‌نظیر، به شکلی متفاوت و بسیار ساده به حوزه سخت‌افزار وارد شده است. انتظار می‌رود با ورود غول‌های سخت‌افزار دنیا همانند اینتل، سامسونگ و بسیاری از شرکت‌های مهم دیگر در سالهای پیش رو، حوزه‌های الکترونیک، اینترنت اشیا (IoT)، نرم‌افزارهای آزاد و جامعه آن‌ها، سیستم‌های بر روی تراشه ‎(SoC)‎ و کامپیوترهای فوق کوچک دارای سیستم‌عامل، با یکدیگر ترکیب و بیش از پیش موجب تحول در کسب و کارهای سنتی و مبتنی بر روش‌های قدیمی طراحی سخت‌افزار گردد. در این مقاله نگاهی به پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه و انتظارات سالهای پیش رو خواهیم داشت.

چرا اکثر ابررایانه‌ها از لینوکس استفاده می‌کنند؟ و معرفی مرکز پردازش سریع دانشگاه شریف ارائه وحید عالم‌فرد
 چرا اکثر ابررایانه‌ها از لینوکس استفاده می‌کنند؟
و معرفی مرکز پردازش سریع دانشگاه شریف

معرفی ابررایانه‌های بزرگ جهان و مشخصات آنها با تمرکز بر روی سیستم عامل آنها و ارائه‌ی نمودار سهم لینوکس از بازار سوپر کامپیوترها و مقایسه‌ی آن با دیگر سیستم عامل‌ها.
مرکز پردازش سریع دانشگاه شریف هم‌اکنون ارائه دهنده‌ی امکانات پردازشی به کاربران دانشگاه شریف می‌باشد. ابررایانه‌ی این مرکز دارای ۷۶۸ هسته‌ی پردازش و یک و نیم ترابایت حافظه‌ی رم و 30 کارت گرافیک تسلای شرکت انویدیا می‌باشد.

کمی هم کار با متاپست (MetaPost) کارگاه هومن مسگری
 متاپست یک زبان برنامه‌نویسی برای طراحی است. استفاده عمده آن در تک (TeX) و لاتک (LaTex) بوده ولی بطور مستقل نیز قابل استفاده است.
در این کارگاه سعی خواهد شد کشیدن انواع نمودارها و شکل‌ها با متاپست تمرین شود.

کار با اپن استریت مپ (OSM) از مبتدی تا پیشرفته کارگاه هومن مسگری
 در این کارگاه سعی خواهد شد که به مخاطبان نحوه عضویت و همکاری در اپن استریت مپ آموزش داده شود.
- از کجا شروع کنیم
- باید و نبایدهای ویرایش
- انواع ویرایشگرها
- اشتباهات متداول
- ....

اپن استریت مپ (OSM) را بشناسیم ارائه هومن مسگری
 در این ارائه شما با اپن استریت مپ (OSM - OpenStreetMap)، نقشه آزاد کل دنیا آشنا می‌شوید.
- از تاریخچه آن، تا استفاده‌های امروزی.
- فرق آن با دیگر سرویس‌های مبتنی بر نقشه.
- ساختار و قواعد اپن استریت مپ.
- ابزارهای ویرایش.

وب سوکت و انقلاب Real-time ارائه علیرضا قدیمی 57e17fb6ac634-index.pdf
 در این ارئه ابتدا سعی به معرفی WebSocket شده و سپس مقایسه آن با AJAX و معرفی راهکار های آزاد برای آن و همچنین فریمورک Rocket نیز در این ارائه معرفی خواهد شد.

Rights in CopyLeft ارائه حامد برمخ‌شاد
 مسلما بدیهی است که برای ورود به کسب و کار نرم‌افزار آزاد می‌بایست اول به چگونکی و چرایی استفاده از این بخش از دانش آزاد پرداخت، به طوری که راهکارهای این نوع بستر فراهم شود بدون اینکه حقی چه مادی و چه معنوی به فراموشی سپرده شود. بعضی بر این باورند که مالکیت برنامه از آن کاربرش است، در حالی که نویسنده برنامه را صاحب اثر می‌دانند. هدف از این ارائه شناساندن تفاوت‌های بین مالکیت و تصاحب یک اثر نرم‌افزاری از طریق مقایسات حقوق متناظر در نرم‌افزار انحصاری است.

جامعه یا دولت، مسئله این است! ارائه مصطفی خادمی اسلام
 در این ارائه ما به بررسی نقش دولت بر نرم افزار های متن باز میپردازیم و اینکه جامعه در این کنار چه نقشی در توسعه و پیشرفت نرم افزار آزاد دارد

LaTeX کارگاه احسان یزدی
 ۱. معرفی اجمالی لتک و مزایای آن
۲. مقایسه لتک با نرم‌افزارهای پردازش متن کدبسته
۳. نصب و راه‌اندازی
۴. تهیه یک متن نمونه با استفاده از لتک
۵. معرفی قابلیت‌ها، شامل افزودن چکیده، پاورقی، عکس، جدول، فرمول و ... به متن. (وابسته به زمان کارگاه)



گنو/لینوکس فراتر از معنا ارائه یاشار اسمعیل دخت
 قابلیت های گنو/لینوکس - برنامه اپن سورس - دیستروها - فایروال - utm - چرا امنیت - چرا پایداری و ...

ssh و قابلیت های آن ارائه یاشار اسمعیل دخت 57de315c78b7a-ssh.pdf
 ssh و قابلیت های آن

RamDisk پوستر یاشار اسمعیل دخت
 RamDisk در گنو/لینوکس

چگونگی ارسال packet ها در شبکه و مروری بر wireshark کارگاه مصطفی خادمی اسلام
 در اکثر مواقع زمانی که به اتفاقات background در شبکه ها بر میخوریم این سوال پیش می آید که چرا باید آن ها را بدانیم و پیش خود میگوییم خب اطلاعات که ارسال میشود چرا باید بدانیم به چه شکل ارسال میشود یا به چه کاری می آید که ما لایه ها و کاربرد tcp/ip را بلد باشیم و بدانیم سیستم ها چگونه به هم متصل میشوند
جواب این سوالات در مسائل امنیتی و اطلاعاتی کاملا روشن میشود و زمانی که بدانیم نرم افزار متن باز wireshark به چه شکل اطلاعات را بررسی میکند به درک عمیقی از اینکه چرا باید این موضوعات را بدانیم میرسیم
در این کارگاه به چگونگی ارسال پکت ها در شبکه و چگونگی ارتباط دو سیستم با هم رسیدگی میکنیم و کاربرد اولیه wireshark در لاگ گیری از این پکت ها را مشاهده میکنیم

چرا لینوکس؟ ارائه مصطفی خادمی اسلام
 بعضی وقت ها برای همه ما این سوال پیش می آید که چرا باید از لینوکس استفاده کنیم؟
این سوال در دو سطح مختلف پیش می آید
یکی در سطح بین المللی و سرور ها و کارهای حرفه ای و دیگری در سطح دسکتاپ و کار های عمومی
به طور مثال در ایران که قانون کپی رایت وجود ندارد و میتوانیم خیلی راحت و بی دردسر از ویندوز به عنوان دسکتاپ استفاده کنیم چرا باید خود را وارد مسیر های پیچیده لینوکس کنیم یا چرا به جای استفاده از نرم افزار قدرتمند آفیس یا فتوشاپ از لایبر آفیس و گیمپ استفاده کنیم
بحث های فلسفی در جواب این سوال ها پیش می آید که چه برای تازه کارها که میخواهند به دنیای متن باز کوچ کنند و چه برای قدیمی ها که در این دنیا هستند مفید و کاربردی هست تا دیگر وقتی یک کاربر تازه وارد در دنیای کامپیوتر این پرسش را کرد که چرا باید از دنیای راحت ویندوز به لینوکس کوچ کنم بتوان جواب آن ها را داد

کارگاه نرم افزار آزاد مهندسی QGIS و تور سیستم عامل OSGeo کارگاه محمدمهدی پورغلام
  0) معرفی اجمالی سیستم عامل آزاد OSGeo
1) سیستم اطلاعات جغرافیایی
2) معرفی و توضیح در مورد تکامل GRASS , QGIS
3) ساختار نرم افزار QGIS و نرم افزارهای وابسته
4) مثال کاربردی از لایه های اطلاعاتی وکتور و رستر و فرمت فایلهای نرم افزار
5) معرفی ابزارهای مدلسازی و زمین آمار
6) معرفی ابزارهای پردازش تصاویر ماهواره ای
7) معرفی ابزار تهیه نقشه های مقیاس دار
8) معرفی ابزار هیدرولوژی
9) ارائه منابع مطالعاتی و دیداری برای یادگیری هر چه بهتر

کارگاه INKSCAPE کارگاه محمدمهدی محمدی
 0) معرفی اجمالی نرم‌افزار اینک اسکیپ
1) تاریخچه
2) نسخه های برنامه
3) ساختار نرم افزار
4) نوع فرمت‌های پشتیبانی شده
5) چگونگی import و export به انواع فرمت ها
6) معرفی فرمت svg و نحوه به کارگیری آن در برنامه ها
7) معرفی منوهای path، text و extensions و کاربرد بعضی از زیرمنوهای آن ها
8) ارائه نمونه کارهای انجام شده با نرم افزار در سطح جهان
9) ارائه منابع مطالعاتی و دیداری برای یادگیری هر چه بهتر



برنامهٔ آموزشی ویکی‌پدیا ارائه محمد حیدرزاده
 برنامهٔ آموزشی ویکی‌پدیا پروژه‌ای است که در همکاری با معلمان مدارس و استادان دانشگاه، می‌کوشد تا دانش‌آموزان و دانشجویان را ترغیب می‌کند که تکالیف و پروژه‌های کلاسی‌شان را در ویکی‌پدیا انجام دهند تا افراد بیش‌تری از تلاش آن‌ها استفاده کنند و بتوانند بر جهان واقعی و محیط پیرامون‌شان تأثیر بگذارند.
در حالت سنتی، دانش‌آموز یا دانشجو یک موضوع را انتخاب می‌کند و پس از تحقیق دربارهٔ آن و جستجو در منابع، نتیجهٔ آن پژوهش را به کلاس ارائه می‌دهد؛ یا با سخنرانی در کلاس یا نوشتن آن به‌صورت تحقیق و پروژه. در این حالت فقط اعضای یک کلاس از نتیجهٔ پژوهش استفاده می‌کنند و زحمات دانشجو در جایی ثبت نخواهد شد و افراد بیرون از آن کلاس، از این پژوهش بی‌بهره می‌مانند. اما اگر همین موضوع به‌جای آنکه به‌صورت تحقیق به کلاس ارائه شود، در ویکی‌پدیا ثبت گردد، میلیون‌ها نفر امکان استفاده از آن را خواهند داشت و دانشجو می‌تواند علاوه بر انجام تکلیف و گرفتن نمره، در تولید دانش و ارائهٔ آن به دیگران نیز سهیم باشد و با کار گروهی و ویکی‌نویسی نیز آشنا گردد.

یادگیری عمیق(deep learning)، کاربردها و ابزارهای متن باز آن ارائه مسعود کاویانی
 یادیگیری عمیق، یکی از انواع یادگیری ماشین است که امروزه بسیار مورد توجه دانشمندان و همچنین کسب و کارها قرار گرفته است. یادیگیری عمیق که کاربردهایی مانند، تشخیص اجسام از بین اشیا در یک تصویر، شناسایی بسیار دقیق تر چهره ها و یا حتی ساخت یک متن از روی یک تصویر دارد. ارائه حاضر، شامل، کلیاتی درباره یادگیری عمیق، بعضی از تکنیک ها و ادبیات ایت حوزه، چند کاربرد عملی پیاده سازی شده در سطح جهان و در آخر معرفی چند ابزار متن باز جهت استفاده کاربران می باشد


چه هنگام نرم‌افزار آزاد به دام غیرآزاد می‌افتد ارائه محمد دماوندی
 هنگامی که برنامه‌ای در دسته نرم‌افزارهای آزاد قرار گیرد، بدان معناست که ۴ اصل آزادی (gnu.org/philosophy/free-sw.html) را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد تا بتوانند فعالیت‌هایی را که برنامه انجام می‌دهد، کنترل کنند. در بیشتر مواقع، همین برای اخلاقی بودن توزیع و گسترش برنامه، کفایت می‌کند، اما نه همیشه. مشکلاتی وجود دارد که تحت شرایطی خاص می‌توانند، پدیدار شوند. این مقاله، مشکلات نامحسوس، زمانی که ارتقای برنامه آزاد نیازمند استفاده از برنامه‌ای غیرآزاد است را شرح می‌دهد.


معرفی بنیاد ویکی‌مدیا و پروژه‌هایش (به جز ویکی‌پدیا) ارائه امیر سرآبادانی
 بنیاد ویکی‌مدیا سازمانی است که ویکی‌پدیا را اداره می‌کند شما با ویکی‌پدیا آشنا هستید ولی شاید در مورد دیگر پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا مانند ویکی‌نبشته، ویکی‌گفتاورد، آشنایی نداشته باشید و معرفی آنها برایتان جالب باشد. همچنین کمی از پروژه‌های بنیاد ویکی‌مدیا که برای پشتیبانی از ویکی‌پدیا اجرا می‌شوند اشاره‌ای می‌کنیم. پروژه‌های مانند اورس که سیستم هوش مصنوعی ضد خرابکاری است و ویرایشگر دیداری که تلاشی است برای آسان کردن ویرایش در ویکی‌پدیا.

سیاست‌های کمتر شناخته‌شده ویکی‌پدیا ارائه امیر سرآبادانی
 ویکی‌پدیا قوانین پیچیده‌ای دارد. مثلا یکی از قوانینش این است که از همه قوانینش چشم بپوشید. در این ارائه قصد داریم که شما را با قوانینی از ویکی‌پدیا آشنا کنیم که مشارکت را برای شما آسان‌تر و جذاب‌تر کند. و توضیح کلی در مورد قوانین ویکی‌پدیا بدهیم.

Jekyll ارائه میثم ساکی
 معرفی سایت‌سازهای ایستا، معرفی سایت ساز جکیل و ساختار و نحوه‌ی کار با آن (آشنایی با Markdown)، پوسته، افزونه‌ها و نحوه‌ی توسعه و معرفی سرویس‌های پشتیبان.


لاراول بندانگشتی : لاراول برای پروژه های کوچک کارگاه ُسیدفرشاد کاظمی
 امروزه فریم ورک لاراول به طور قطع از جهت کارایی دارای محبوبیت بسیار در بین استارت آپ ها است...اما گاهی پیش می آید که ما همه امکانات لاراول را لازم نداریم و نمیخواهیم هزینه یک سرور مجازی را به مشتری های خود تحمیل کنیم.از طرفی لذت کدنویسی در لاراول اعتیادآور است، با یکبار تجربه کنار گذاشتن آن کاری ساده نیست.دیگر نمیتوان بدون فکر کردن به سادگی eloquent کار با database را تجربه کرد.
در این ارائه ما با جمع اوری چند پکیج اصلی لاراول به کمک composer این امکان را برای همه لاراول نویس ها فراهم میکنیم که از تمام آنچه می خواهند بهره مند شوند.

نتایج 1 تا 40 از کل 50 نتیجه