Demo

فراخوان ارسال ارائه

روز آزادی نرم‌افزار (SFD) روزی است که طرفداران نرم‌افزار آزاد، آن را جشن می‌گیرند. هدف اصلی این جشن‌ها، معرفی مفهوم نرم‌افزار آزاد به دیگران و تشویق آن‌ها به استفاده از آن است.

امسال جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران مورخ ۸ مهر ۱۳۹۵ از ساعت ۹ تا ۱۷ در دانشگاه صنعتی شریف، در دو بخش عمومی و کارگاه‌ها و با محوریت معرفی، ترویج، افزایش کاربرد و استفاده، جذب مشارکت و حمایت جامعه و تولید در زمینهٔ نرم‌افزار آزاد برگزار خواهد شد. همانند دوره‌های پیشین شرکت در این جشنواره بدون هیچ محدودیتی برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

علاقه‌مندان می‌توانند موضوعات پیشنهادی خود را در زمینه‌های تخصصی و عمومی نرم‌افزار آزاد یا دانش آزاد برای بخش همایش، پوستر یا کارگاه‌ها تا تاریخ ۳۱ شهریور از طریق فرم ارسال مشخصات ارائه، ثبت کنند. برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ روش انتخاب و سنجش علمی ارائه‌ها و موضوعات پیشنهادی صفحهٔ معیارهای سنجش علمی ارائه‌ها را در سایت جشنواره مطالعه کنید.

محتوای ارائه‌ها تنها با مجوزهای آزاد قابل پذیرش است و در صفحهٔ مقالات سایت جشنواره ثبت می‌شود. همچنین فیلم ارائه‌ها در پایان از طریق وبسایت جشنواره منتشر خواهد شد. برای داوری هر ارائه در برد ترلو یک کارت ایجاد می‌شود، و افراد در آن کارت در مورد ارائه با توجه به معیارهای مد نظر بحث می‌کنند و نظر خود را اعلام می‌کنند. توجه کنید برای هماهنگی ارائه‌ها قبل از جشنواره حداقل یک جلسهٔ حضوری با ارائه‌دهنده‌ها برگزار می‌شود، و بر اساس معیارهای اعلام‌شده ارائه‌ها از نظر علمی و شیوهٔ ارائه سنجیده می‌شوند. و گزارش آن در برد عمومی جشنواره در ترللو ثبت می‌شود. سپس درصورت عدم پذیرش ارائه به شما فرصتی داده می‌شود تا اصلاحات مورد نیاز را اعمال کنید و محتوای ارائه را مجدداً برای جلسهٔ بعدی ارسال کنید. لازم به ذکر است خود شما نیز می‌توانید با عضویت در برد عمومی جشنواره در بحث‌های مرتبط با ارائه‌تان سهیم باشید و از آن دفاع کنید یا در نظرخواهی که در رابطه با هر ملاک صورت می‌گیرد، شرکت کنید. برای هماهنگی این جلسه با ارائه‌دهنده‌ها تماس گرفته می‌شود.

بخشی از برنامهٔ جشنواره، برگزاری کارگاه‌هایی با موضوعات متنوع است. برنامهٔ کارگاه‌ها، بر اساس نیازهای افراد مختلف جامعه از مبتدی تا پیشرفته در نظر گرفته شده است. در این برنامه‌ریزی کارگاه‌هایی به صورت ثابت برگزار می‌شوند. کارگاه‌های ثابت عموماً با هدف آشنایی کاربران جدید با سیستم‌عامل گنو/لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد برگزار می‌شوند. برنامه‌ریزی کارگاه‌های ثابت (مانند کارگاه نصب سیستم‌عامل گنو/لینوکس) در برد ترللوی جشنواره، انجام می‌شود. جهت مشارکت در این کارگاه‌ها می‌توانید به برد عمومی جشنواره در ترللو رفته و اعلام آمادگی کنید.

قسمتی دیگر از کارگاه‌ها موضوع از پیش‌تعیین‌شده‌ای ندارند و توسط افراد جامعه پیشنهاد داده می‌شوند، جهت در خواست برگزاری کارگاه می‌توانید از طریق فرم ارسال مشخصات کارگاه اقدام کنید. موضوع کارگاه‌های جشنواره مرتبط با دانش آزاد، نرم‌افزارهای آزاد و آموزش دانش نرم‌افزار و کامپیوتر است. با توجه به ماهیت آموزشی این بخش، برای پیشنهاد برگزاری کارگاه نیاز به ارسال مقاله نیست و تنها توضیحات کارگاه و بیان شیوهٔ برگزاری کفایت می‌کند.

ارائه‌های تعاملی‌تر نیز برای بخش کارگاه مناسب‌تر هستند، به دلیل این که ارائه‌های تعاملی با جمعیت بالا امکان‌پذیر نیست و ظرفیت کارگاه‌ها نسبت به ارائه‌های اصلی کمتر است. ارائه‌هایی که موضوع جدیدی ندارند، و بیشتر هدف آموزشی دارند، در بخش کارگاه استفاده می‌شوند. همچنین فعالیت‌هایی که نیاز به امکانات بیشتر دارند، (مانند امکانات شبکه، ارائهٔ کاتالوگ و ...) برای بخش کارگاه در نظر گرفته شده‌اند.

امکان دارد از بعضی ارائه‌ها، به علت کمبود امکانات در بخش کارگاه دعوت شوند (یا برعکس).

توجه کنید برای هماهنگی کارگاه‌ها قبل از همایش یک جلسهٔ حضوری با برگزارکنندگان هر کارگاه برگزار می‌شود، تا شرایط برگزاری کارگاه، امکانات مورد نیاز و تخمین شرکت‌کنندگان در آن جلسه بررسی شود. برای برگزاری کارگاه لازم است که گردانندگان کارگاه در این جلسه شرکت کنند. برای هماهنگی این جلسه با گردانندگان کارگاه‌ها تماس گرفته می‌شود.

هزینه‌های این جشنواره از طریق حمایت مالی داوطلبانهٔ افراد (دونیشن) و کمک اسپانسرها تأمین می‌شود. شما هم می‌توانید برای کمک به تأمین هزینه‌های این جشنواره حمایت مالی کنید. فهرست حامیان مالی و مبلغ حمایت شده به همراه ریز هزینه‌ها در صفحهٔ معرفی حامیان مالی درج می‌گردد. همچنین در هنگام حمایت مالی می‌توانید مشخص کنید که مبلغ واریزی برای چه منظوری استفاده شود. به خاطر داشته باشید که حمایت شما بیش از مبلغ آن برای جامعه نرم‌افزار آزاد سودمند خواهد بود.

به امید دیدار شما در جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار