سنجش علمی ارائهها و کارگاهها
روش سنجش علمی ارائهها
برای داوری هر ارائه در برد ترلو یک کارت ایجاد میشود، و افراد در آن کارت در مورد ارائه با توجه به معیارهای مد نظر بحث میکنند و نظر خود را اعلام میکنند. برای هماهنگی ارائهها قبل از جشنواره حداقل یک جلسهٔ حضوری با ارائهدهندهها برگزار میشود، و بر اساس معیارهای اعلامشده ارائهها از نظر علمی و شیوهٔ ارائه سنجیده میشوند. و گزارش آن در برد عمومی جشنواره در ترللو ثبت میشود. سپس درصورت عدم پذیرش ارائه به شما فرصتی داده میشود تا اصلاحات مورد نیاز را اعمال کنید و محتوای ارائه را مجدداً برای جلسهٔ بعدی ارسال کنید. لازم به ذکر است خود شما نیز میتوانید با عضویت در برد عمومی جشنواره در بحثهای مرتبط با ارائهتان سهیم باشید و از آن دفاع کنید یا در نظرخواهی که در رابطه با هر ملاک صورت میگیرد، شرکت کنید. برای هماهنگی این جلسه با ارائهدهندهها تماس گرفته میشود.
معیارهای سنجش علمی ارائهها
به طور کلی پنج دستهٔ اصلی برای سنجش علمی ارائهها وجود دارد که شامل معیارهای مرتبط با موضوع، محتوا، درستی و علمیبودن محتوا، شیوهٔ ارائه و شیوهٔ نگارش میشوند.
معیارهای مرتبط با موضوع
- میزان ارتباط موضوع با نرمافزار آزاد یا دانش آزاد زیاد باشد.
- موضوع ارائه بیانگر تبلیغ یک شرکت یا محصول تجاری نباشد.
- ارائههای دارای مفهوم نسبت به ارائههای معرفی و ارائههای تاریخچه اولویت بالاتری دارند.
- موضوعات انتخابی مربوط به جنبههای فلسفی و فنی نرمافزار آزاد یا دانش آزاد هستند ولی بهتر است به اهداف این جشنواره نزدیکتر باشند برای مثال موضوعات فلسفی مرتبط با دانش آزاد از اولویت بالاتری برخوردارند.
- موضوعاتی که در دورههای قبلی جشنواره ارائه نشده باشند اولویت بالاتری دارند.
- موضوعاتی که کمتر به آنها پرداخته شده باشد و مخاطب آشنایی کمتری با آن داشته باشد اولویت بالاتری دارند.
- موضوع ارائه بیانگر محتوای آن باشد و مخاطب با خواندن عنوان درک نسبی نسبت به موضوع پیدا کند.
- موضوع ارائه پیشنیاز خاصی نداشته باشد یا امکان مطرح کردن پیشنیازهای آن به صورت نهفته در مدت خود ارائه وجود داشته باشد.
- موضوعات غیرمرتبط با فناوری اطلاعات و مهندسی نرمافزار مانند بلندر و اینکاسکیپ و نرمافزارهای مهندسی سایر رشتهها اولویت بالاتری دارند زیرا باعث میشود عمومیت برنامه بالاتر رود و افراد غیربرنامهنویس بیشتری شرکت کنند.
- در بخش ارائهها موضوعات مرتبط با دانش آزاد اولویت بالاتری نسبت به موضوعات مرتبط با نرمافزار آزاد دارند.
- موضوع ارائه حتیالامکان مرتبط با فناوریهای متنباز نباشد.
- موضوعات دارای همپوشانی با هم ادغام (merge) میشوند.
معیارهای مرتبط با محتوا
- متنهای بخشهای مختلف مقالات دارای تناقض با یکدیگر نباشند.
- استدلالهایی که در یک مقاله نوشته میشوند، از روی احساس نباشند و منطقی باشند.
- مطالب نوشته شده در ارائه بیانگر نظرات شخصی یا جانبدارانه نباشد.
- درصورتیکه موضوع ارائه یک نرمافزار آزاد بهخصوص است به جای معرفی و تاریخچهٔ نرمافزار، بحثهای کاربردی و طرز استفاده از آن و طریقهٔ توسعهی آن مطرح شود.
- نکات جزئی در کارگاهها آموزش داده شود و از کلیگویی پرهیز شود.
- زمان بسیار کوتاهی در ارتباط با کارگاهها صرف نصب نرمافزار شود. نیازی به بیان ریلیزنوت و تفاوتهای نرمافزار در ورژنهای گوناگون آن نیست.
- محتوای ارائه با موضوع آن کاملا مرتبط باشد.
- ارائه دارای سناریو باشد.
- محتوا دقیق و یکدست باشد.
- ارائه باید شامل نتیجهگیری باشد.
- بخشهای مختلف ارائه بیربط به هم نباشند و پیوستگی داشته باشند.
- ارائه دارای قسمتهای تکراری نباشد.
- حجم محتوای ارائه نسبت به زمان در اختیار آن کافی باشد.
- مقالات فنی با موضوع نرمافزار آزاد و دانش کامپیوتر مطابق با موارد به روز دانش کامپیوتر و نرمافزار باشد.
- کارگاهها به صورت عملی برگزار شوند.
معیارهای مرتبط با درستی و علمی بودن محتوا
- ارائههای مرتبط با مباحث فلسفی نرمافزار آزاد نباید به تعاریف و جنبههای سطحی نرمافزار آزاد، موضوعات تکراری مانند تفاوت آزاد و رایگان (که حتی لزومی به بیان آن در زبان فارسی نیست) بپردازند.
- استدلالهای شخصی و انتزاعی که مخاطب نسبت به آن هیچ اطلاعی ندارد بیان نشود.
- مقالات از نظر علمی قابل استناد باشند، به این معنا که اگر مقالهای از منابع مختلف استفاده میکند، آن منابع معتبر باشند، یا اگر مقالهای ترجمه است، متن اصلی معتبر باشد.
- اگر موضوع مقاله جدید است و پیشتر جایی مطرح نشده باشد، روند علمی یا منطقی رسیدن به آن مفهوم، مشخص باشد.
- مقالات عمومی با موضوع نرمافزار آزاد مطابق با معیارهای بنیاد نرمافزار آزاد و سایت گنو باشد.
- مقالات مرتبط با دانش آزاد مطابق با تعاریف ویکی بنیاد دانش آزاد باشد.
معیارهای مرتبط با شیوهٔ ارائه
- ارائهدهنده قبلا در جلسات سنجش علمی یک بار ارائه داده باشد.
- کارگاههایی که چند نفر برگزارکننده دارند، نسبت به کارگاههایی که به صورت یک نفره ارائه میشوند اولویت دارند.
- ارائهدهنده از روخوانی پرهیز کند.
- ارائهدهنده روی محتوای ارائه مسلط باشد.
- نکات مربوط به ساخت اسلاید رعایت شوند.
- ارائهدهنده از مانیتور خود اسکرین کست ضبط کند و از قبل برنامهی آن را نصب کرده باشد.
- ارائهدهنده زمان لازم برای پرسش و پاسخ در انتهای ارائه بدهد.
- ارائهدهنده در هنگام ارائه استرس نداشته باشد.
- ارائهدهنده شمرده حرف بزند.
معیارهای مرتبط با شیوهٔ نگارش
این معیارها در صفحهٔ شیوهٔ نگارشی صحیح به طور کامل نوشته شده است.
موضوعات پیشنهادی
فلسفهٔ نرمافزار آزاد
- نیاز سیستمهای آموزشی به نرمافزار آزاد
- شیوههای کسب درآمد و بیزینس پلنهای نرمافزار آزاد
مسائل حقوقی نرمافزار آزاد
- کپیرایت و پتنت
- معرفی و مقایسهٔ مجوزهای آزاد برای کد، مستندات، فونت، محتوا، طرحهای گرافیکی و ...
دانش آزاد و فرهنگ آزاد
- دلایل و مزایای کار کردن به شیوهٔ دانش آزاد
- موسیقی آزاد، فونت آزاد، کتاب آزاد، فیلم و انیمیشن آزاد و سایر آثار فرهنگی آزاد
- معرفی آثار و پروژههای علمی آزاد
- جنبشهای همسو با نرمافزار آزاد یا دانش آزاد مانند eff و جنبش فرهنگ آزاد و creative commons
- ارائهٔ فرهنگ آزاد لارنس لسیگ
- مالکیت دزدی است!
آزادی اینترنت
- بیطرفی شبکه یا Net Neutrality
- حرکتهای مخالف SOPA و PIPA
- مسائل مرتبط با Piracy
- مباحث مرتبط با شبکه و وب نامتمرکز (Decentralized Web)
نرمافزار آزاد
- مسائلی در مورد اهمیت سلفهاستینگ، معرفی سامانههای سلفهاست مانند مدیاگوبلین
مسائل مربوط به مدیریت حقوق دیجیتال
- مشکلات DRM و دیوایسهای بسته
- تلاشهایی که برای مقابله با DRM انجام شده
- مشکلات DRM در استانداردهای وب و مسائل حقوقی آن
- مشکلات DRM در سامانههای نرمافزاری مثل نتفلیکس، استیم، اسپاتیفای و ...
- حق مطالعه کتابهای الکترونیکی
ویکیپدیا
- پروژههای بنیاد ویکیمدیا مانند ویکیکتاب و ویکیدانشگاه و ...
- برنامهٔ آموزشی ویکیپدیا
- سیاستها و رهنمودهای ویرایشی در ویکیپدیا
- مراحل نوشتن یک مقالهٔ برگزیده از ابتدا تا انتها
اهمیت حریم شخصی
- استدلال چیزی برای پنهان کردن ندارم
- Privacy By Design
جلسات سنجش علمی ارائهها
تاریخ جلسه |
افراد شرکتکننده |
مقالات و کارگاههای مورد بررسی |
۴ مهر ۱۳۹۵ |
|
|
|
|
|
|
|
اطلاعرسانی جلسات از طریق لیست پستی بنیاد دانش آزاد صورت میگیرد. جهت اطلاع از جلسات در لیست پستی بنیاد دانش آزاد عضو شوید.
تصاویر جلسات داوری دورههای قبل