Demo
  • خانه
  • برنامهٔ جشنواره
  • مقالات

مقالات

در این صفحه تمام مقالات و کارگاه‌های پیشنهادی جشنواره را مشاهده می‌کنید. جهت آشنایی بیشتر با روال کار داوری، صفحهٔ داوری مقالات را مطالعه کنید.

مقالات ارسال‌شده و کارگاه‌های پیشنهادی

 عنوان ارائه نوع
ارائه‌دهنده
فایل ارائه
کارت داوری مقاله
گزارش فعالیت‌های دولت در راستای اشاعهٔ فرهنگ استفاده از نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز ارائه محمد تشکری
 در این ارائه، فعالیت‌های دولت، چه در دستگاه‌های دولتی به منظور استفاده و چه در مبحث آموزش و معرفی بنیادی در مدارس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معرفی بنیاد نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز ایران ارائه محمد دماوندی
 ایجاد یک بنیاد غیرانتفاعی و غیردولتی به منظور ساماندهی اجتماعات کاربری و تشکل‌های حول نرم‌افزارهای
آزاد/متن‌باز و حمایت از افراد آزادکار و کسب‌وکارهای نوظهور در این عرصه و هم‌افزایی
دانش و تخصص موجود در این حوزه به منظور تقویت صنعت نرم‌افزاری کشور بر پایه نرم‌افزارهای
آزاد/متن باز در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار گرفته است. از این رو
معرفی کوتاهی از اهداف و لزوم استقرار چنین بنیادی با مشارکت بدنه جامعه نرم‌افزاری
کشور بیان خواهد شد. علاوه بر مواردی که عنوان شد، تشکیل یک ساختار حقوقی قدرتمند،
امکان حمایت مالی و معنوی دستگاه‌های دولت را می‌توان جزو یکی از بزرگ‌ترین
دستاوردها بیان کرد.

کارگاه امنیت با عنوان Stop Disabling SElinux کارگاه مهدی مهران‌فرید
 Selinux یک ماژول امنیتی در هسته لینوکس است که توسط NSA و Red Hat توسعه می یابد. SElinux یکی از مهمترین مباحث امنیتی برای راه اندازی سرورهای لینوکسی به شمار می آید که متاسفانه در اکثر سرورهای عملیاتی غیر فعال است!
این کارگاه به صورت تخصصی به راه اندازی سیستم Application Isolation با کمک SElinux می پردازد.

معرفی دوره های تخصصی لینوکس و مدارک بین المللی LPIC ارائه مهدی مهران‌فرید
 بررسی فرصت های شغلی طلایی لینوکسی ها، آشنایی با دوره های تخصصی و فوق تخصصی لینوکس و نحوه کسب مدارک بین المللی LPIC در ایران

گرافیک و پویانمایی با نرم‌افزارهای آزاد کارگاه فرزاد جنابی
 در این کارگاه با نرم‌افزارهای Blender و Inkscape آشنا شده و این نرم‌افزارها آموزش داده می‌شود. و با استفاده از بلندر و طی کردن مراحل زیر یک انیمیشن ساخته می‌شود.

- ساخت کانسپت : به صورت آزاد یه شخصیت رو با ابزار Sculpt ایجاد میکنیم
- مدل سازی : با توجه به کانسپت ایجاد شده مدل سه بعدی شخصیت رو میسازیم
- اضافه کردن بافت و جنس : برای قسمت های مختلف شخصیت، رنگ و جنسهای مختلف ایجاد میکنیم
- اضافه کردن مو و ذرات به شخصیت و محیط
- اضافه کردن استخوان بندی : با اضافه کردن استخوان بندی، مدل را برای پویا نمایی و اضافه کردن راحت تر حرکات آماده میکنیم
- ساخت Storyboard و نشان دادن شکل کلی انیمیشن و برنامه ریزی و زمان بندی سکانسها
- مدل سازی محیط و نورپردازی
- متحرک کردن شخصیت با توجه به Storyboard و زمان بندی و ایجاد سکانس
ترکیب و ویرایش سکانس های مختلف با Video Sequence-
- رندرینگ و خروجی گرفتن از نرم افزار و ساخت ویدیو

همچنین به مباحث زیر در صورت وجود وقت و اقبال عمومی پرداخته خواهد شد:


- Composition : اصلاح و ترکیب لایه های مختلف
- Matchmoving: اضافه کردن انیمیشن به ویدیوهای واقعی، اضافه کردن جلوه های ویژه
- ساخت بازی: ساخت یک بازی ساده با استفاده از Game Logic بدون کد نویسی



چیزهایی در مورد ویکی‌پدیا که نمی‌دانستید ارائه امیر ‌سرآبادانی
 شما همگی در مورد ویکی‌پدیا شنیده‌اید و از آن به طور مرتب استفاده می‌کنید اما احتمالا در مورد سامانه هوش مصنوعی ضد خرابکاری آن یا روند حل اختلافش چیزی نشنیده‌اید. اینکه ویکی‌پدیا چگونه اطلاعات خود را در پایگاه داده نگه‌داری می‌کند و استفاده از آن چگونه ممکن است به کمک شما بیاید. آزمایشگاه‌های ویکی‌مدیا چگونه کار می‌کنند. و بسیاری موارد دیگر.

در ابتدا یک مقدار از آمار ویکی‌پدیا نمایش داده و این آمار را تحلیل می‌کنیم. در ادامه در مورد سیاست‌های ویکی‌پدیا و بنیاد ویکی‌مدیا صحبت می‌کنیم و به طور کلی نشان می‌دهیم که ویکی‌پدیا چگونه اداره می‌شود. بعد از آن در مورد زیرساخت‌های فنی ویکی‌پدیا صحبت می‌کنیم و مواردی همچون ویکی‌داده را نمایش می‌دهیم و نهایتا در مورد آینده ویکی‌پدیا صحبت می‌کنیم و تغییراتی که خواهد کرد مانند سامانه جریان، ویرایشگر دیداری و تغییرات مخصوص تلفن همراه و غیره.

ما جامعه هستیم ارائه جادی میرمیرانی
 در صحبت از آزادی نرم‌افزار و ارزش‌های گنو/لینوکس، همیشه در مورد «جامعه» حرف می‌زنیم و افتخار می‌کنیم که «آزادی نرم‌افزار یک فرهنگ است». اما ما چقدر در پیش‌برد این دنیا سهیم هستیم؟ در این ارائه نگاهی می‌کنیم به روش‌هایی که به هرکدام از ما اجازه می‌دهد در بهتر کردن دنیای آزاد سهمی داشته باشیم و در انتها گریزی می‌زنیم به اینکه برای گرم‌تر بودن جامعه‌ای که به آن افتخار می‌کنیم؛ چه راهکارهایی داریم.

رمزنگاری کارگاه محمدجعفر مشهدی
 در این کارگاه ابتدا به معرفی stream cipher ها میپردازیم سپس با block cipher ها و رمزنگاری نامتقارن آشنا میشویم، در پایان با معرفی چند روش key exchange و انواع حملات له بررسی اجمالی امنیت تلگرام میپردازیم.

راه‌اندازی وبسایت برای همه پوستر علیرضا پورعابدین
 -برای داشتن یک وب‌سایت چه چیزهایی لازم است؟
-انواع میزبانی‌ها
-- معرفی هاست اشتراکی و کنترل پنل‌ها
-- راه‌اندازی lamp روی لوکال
- انواع cms ها و تفاوت‌های آن‌ها
- - نصب و راه اندازی وردپرس
-- نصب و راه اندازی جوملا
فارسی سازی و کاستامیزینگ

مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی R کارگاه محمدحسین حامدی
 R یک زبان برنامه نویسی و یک محیط نرم افزاری برای محاسبات آماری و گرافیکی میباشد. زبان برنامه نویسی R به صورت گسترده میان آمارشناسان و داده کاوها برای توسعه نرم افزارهای آماری و تحلیل‌های داده‌ای استفاده میشود. نظر سنجی ها، بررسی های داده کاوها و مطالعات دانش پژوهان حاکی از افزایش قابل توجه محبوبیت R در سال‌های اخیر می باشد.
R یک پروژه گنو می باشد. کد منبع محیط نرم افزاری R با زبان‌های C، Fortran و R نوشته شده است. R آزادانه تحت لیسانس GNU General Public License در دسترس می‌باشد و فایل‌های دودویی آن برای سیستم عامل های گوناگون تعبیه شده است. R از محیط خط دستور استفاده میکند و همزمان محیط های گرافیکی مختلفی برای آن وجود دارد.
R و کتابخانه هایش تکنیک های گرافیکی و آماری گوناگونی را از جمله مدل سازی خطی و غیر خطی، آزمون های آماری کلاسیک، تحلیل‌های سری زمانی، طبقه بندی، خوشه بندی و غیره پیاده‌سازی میکنند. R به راحتی توسط توابع، الحاقات و بسته ها قابل تعمیم می باشد. برای وظایف یا محاسبات سنگین میتوان هنگام اجرا کدهای C، C++ وfortran صدا زده و اجرا شوند. کاربران حرفه‌ای میتوانند برای دستکاری کردن اشیاء R از کدهای Python، Java، .NET، C و C++ استفاده کنند.
دو مزیت بزرگ R یکی استفاده از بسته های کاربران برای توابع خاص و حوزه مطالعاتی خاص و دیگری توانایی R در تولید گراف های پویا و محاوره ای می باشد.
در این ارایه بخش‌های زیر به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت:
دستور زبان: آشنایی با عبارات R، متغیرها و توابع
بردارها: گروه بندی مقادیر درون بردار ها و انجام محاسبات روی آن‌ها و رسم گراف آن‌ها
ماتریس ها: ایجاد ماتریس های دوبعدی و رسم گراف برای آن‌ها
محاسبات آماری: انجام برخی از محاسبات آماری ساده مانند میانگین، میانه و انحراف معیار
چهارچوب داده: سازماندهی مقادیر در فایل‌ها مانند نوشتن، خواندن و ترکیب آن‌ها
کار با داده‌ جهان واقعیت: یک نمونه از کار با داده واقعی نشان داده خواهد شد
کار با بسته ها: کار با بسته ها به صورت کامل در این بخش پوشش داده خواهد شد.

کارگاه نصب و استفاده از گنو/لینوکس کارگاه جمعی از کاربران
 - آموزش استفاده از گنو/لینوکس
-معرفی آلترناتیو (جایگزین) آزاد برای نرم‌افزارهای انحصاری
-آموزش نصب توزیع‌های گنو/لینوکس
-پاسخگویی به مشکلات کاربران

Embedded linux from scratch کارگاه ناصر افشین
 در این کارگاه مروری داریم بر سیستم های نهفته مبتنی بر لینوکس. در حین کارگاه، با استفاده از یک سخت افزار بومی مبتنی بر پردازنده ARM Cortex-A8 مطالب بصورت عملی بررسی می شوند.
مطالب ارایه شده شامل موارد زیر هستند:آشنایی با سیستم های نهفته آشنایی با مفهوم cross-compileآشنایی با بوت لودر محبوب u-boot و پیکربندی اولیه و کراس کامپایل
آشنایی با کرنل لینوکس ، پیکربندی اولیه و کراس کامپایل آنآشنایی با busybox و استفاده از آن به عنوان یک root file system ساده انتقال برنامه ها و بوت کردن سخت افزار


گذری بر جامعه متن‌باز و استارتاپ‌های ایرانی ارائه علی محمد فروتن نژاد 55f3cdb3d58ef-گذری بر جامعه‌ی متن‌باز و استارتاپ‌های ایرانی.pdf
 با شروع جریان متن‌باز در دنیا شاهد حمایت و گسترش شرکت‌ها و استارتاپ‌های بزرگ از این جریان هستیم. به طور خاص در ایران به رغم وجود استارتاپ‌های بزرگ، شاهد حمایت و به وجود آمدن جریان‌های متن‌باز نیستیم.

گذری بر آزادی ارائه سبا فتوحی 55f312af6564d-آشنایی با نرم افزار آزاد.pdf
 چکیده
نرم‌افزارهای آزاد امروزه از مباحث داغ دنیای کامپیوتر و برنامه‌نویسی است، این محبوبیت را تا حدی می‌توان مرهون وجود پیچیدگی و ابهام در همان ابتدای کار یعنی همان واژه‌ی آزاد دانست. عبارت نرم‌افزار آزاد به خوبی می‌تواند مفهوم نهفته در عبارت را آشکار کند، حال آنکه اصل این واژه – free software – در برخورد اول مخصوصاً برای غیرانگلیسی زبانان می¬تواند گمراه کننده باشد و مفهومی دیگر را در ذهن تداعی کند. دراین مقاله سعی شده به زبانی ساده به این ابهام و رفع آن پرداخته شود. همچنین گذری کوتاه بر تاریخچه‌ی شکل‌گیری این عبارت می‌تواند به راحتیِ درک این مطلب کمک کند، پس از آن دسته‌بندی‌های اینگونه نرم‌افزارها و اشاره به شرکت‌های پیشرو لازم به نظر می‌رسد. در انتها نیز پرداختن به مباحثی مشابه نرم‌افزارهای آزاد نیز به شناخت بیشتر این نرم‌افزارها یاری خواهد رساند.


Application های قشنگ با Qt کارگاه علی جعفرآبادی
 آموزشی مبتنی بر سیستم عامل Ubuntu و با استفاده از Qt بطور خاص QML و C++ همچنین ارتباط این دو زبان با هم جهت خلق و توسعه نرم افزارهای زیبای دسکتاپ و همراهی قدرتمند C++ 14. منتخب نکات ارایه شده در دوره های آموزشی مختلف و به روز در خارج از کشور.

توسعه ی نرم افزار های مبتنی بر Android با ابزارهای متن باز کارگاه علی جعفرآبادی
 توسعه ی نرم افزار های مبتنی بر Android با ابزارهای متن باز رو موضوع کارگاه خودم قرار دادم! چراکه با گسترش کاربرها به طبع نیاز به توسعه دهنده های بیشتر جهت ارایه نرم افزار های متنوع و کاربردی احساس میشه.برای کارگاه فضایی تعاملی رو متصور شدم که یک پروژه سبک رو از صفر تا صد به پایان برسونیم، با استفاده از...Qt در Ubuntuانتخابی بود که توش تجربه داشتم و آشنایی با Qt بطور کلی میتونه تجربه ی جالبی از توسعه ی نرم افزار برای پلتفرم های مختلف رو به همراه داشته باشه. پس...قراره یه لیست با 3 آیتم به شرکت کننده ها ارایه بشه و ایشان از بین اون 3 آیتم که هرکدوم عنوان یک پروژه مرتبط با موضوع هست یکی رو انتخاب کنند، با توجه به اکثریت آرا شروع کنیم از صفر (یعنی نصب ابزارها و نیازمندی ها) تا صد(عملیاتی شدن و نصب خروجی) رو همراه با هم پیش بریم.همچنین لازم به ذکر هست که تمامی نرم‌افزارهای استفاده شده به همراه منابع مورد نیاز برای آموزش بیشتر در قالب CD در اختیار شرکت کننده ها قرار خواهد گرفت که هزینه تهیه و تکثیر به عهده خودم خواهد بود.

DLP ارائه محمد رضا صادقی 55f1a737da554-IEEE.pdf
 جابجایی غیر قانونی داده ها (نشت اطلاعات ) تهدیدی جدی برای سازمانها است . مطالعه اخیر از 350شرکت نشان می دهد که بطور متوسط هزینه کل اخلال داده ها در امریکا برابر 8/3 میلیون دلار است . برای جلوگیری از این تهدید ، شرکت‌ها مکانیسم محیط امنیتی خود را مانند فایروال را به منظور جلوگیری از جریان ناخواسته داده ها گسترش داده اند

Object Storage ارائه مهراد دهبید 5603728880c96--mehrad.pdf
 Swift یک پلت‌فرم نرم‌افزاری متن باز برای ذخیره‌سازی اطلاعات و رایانش ابری است. این نرم‌افزار از خانواده openstack می‌باشد و به طور کامل با پایتون پیاده‌سازی و طراحی شده است و برای نگهداری اطلاعات به صورت Object Storage به کار می‌رود. هدف مقاله مقایسه بین چندین روش ذخیره سازی فایل ( FileSystem و DB و Block Storage و Object Storage و Eventually Consistent ) و ارائه نقاط قوت، ضعف و عنوان کردن مناسب‌ترین شرایط برای استفاده از هرکدام از موارد می‌باشد.

کارگاه آموزش کار با git کارگاه سیدمحمدمسعود صدرنژاد
 گیت یک نرم‌افزار آزاد برای کنترل ورژن، بازنگری و مدیریت سورس کد است که امروزه به طور وسیعی توسط بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌های آزاد/متن‌باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت سیستم‌های کنترل ورژن و مخصوصا گیت وقتی معلوم می‌شود که بیش از یک نفر در یک پروژه نرم‌افزاری مشارکت می‌کنند. اگرچه امکاناتی که گیت در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد مورد نیاز شرکت‌هایی که در حوزهٔ تولید نرم‌افزارهای تجاری فعالیت می‌کنند است، گیت نقش مهمی در فراهم کردن امکان توسعهٔ نرم‌افزار آزاد از سراسر دنیا و توسط جامعه کاربری ایفا می‌کند طوریکه یادگیری گیت می‌تواند یک برنامه‌نویس را به یک عضو موثر در جامعهٔ نرم‌افزار آزاد تبدیل کند.

این کارگاه شامل معرفی سیستم‌های کنترل ورژن و مقدمات آنها، گیت و دلایل استفاده از آن، نحوهٔ کار با branchها، workflowهای رایج در گیت، انواع روش‌های merge کردن branchها، rebase و نحوهٔ ارسال pull request و نحوهٔ پیدا کردن و مشارکت در پروژه‌های شناخته‌شدهٔ آزاد/متن‌باز و دلایل اینکار است.

آموزش کامپوننت نویسی برا سایت های جوملایی (Mvc) کارگاه بهزاد بابایی
 در این کارگاه هنر جویان با نحوه کار کامپوننت های جوملا آشنا می شوند.و همچنین در این دوره افراد با برنامه نویس joomla mvc و نحوه ایجاد برنامه تحت جوملا و همچنین ساخت ماژول آشنا می شوند.تمامی دوره بر روی جوملا 2.5
می باشد.الاوه بر جوملا 2.5 هنرجویان نیز با فریم ورک bootstrap نیز آشنا می شوند.


کارگاه آموزش AngularJS کارگاه احمد احمدی
 هدف این کارگاه آموزش فریمورک AngularJS از سطح مقدماتی تا پیشرفته می‌باشد.سرفصل های کارگاه به شرح زیر می‌باشد:بررسی اجمالی، معماری MVC و Directives، Expressions، Controllers، Filters، Modules، Forms، Include، Ajax، Views، Scope

کارگاه فریم‌ورک‌های Front-end کارگاه سیدجعفر زائری
 در این کارگاه هدف اصلی، بررسی و آموزش نحوه استفاده از فریم‌ورک‌های Front-end خواهد بود. در عین حال، با توجه به اینکه ممکن است شرکت‌کنندگان تا کنون با مباحث Front-end آشنایی نداشته باشند، بدیهی است که در ابتدای کارگاه، پیش از معرفی فریم‌ورک‌ها، یک آشنایی مقدماتی با زبان‌های HTML، CSS و JavaScript خواهیم داشت.
فریم‌ورک‌هایی که در این کارگاه بیشتر از همه مورد بررسی قرار خواهند گرفت، Bootstrap و Foundation ZURB خواهد بود.

بازی شطرنج با قواعد منچ ارائه مبین شاطریان 5608d56c00dc1--shatranj3.pdf
  معضل اصلی این مقاله استفاده از متن باز با رویکرد انحصاری است، متأسفانه حرکت به سوی آسمان با دست و پای بسته ممکن نیست. درست است که دنیای آزاد و دنیای انحصاری مزایا و معایب خودشان را دارند ولی حرکت آزادانه با دست پای بسته نه تنها امکان‌پذیر نیست بلکه مخرب است و حالتی به وجود می‌آید که نه می‌توان آن را آزاد و نه می‌توان آن را انحصاری نامید و تنها یک الگو مخرب و آسیب‌پذیر را به وجود می آورد.این مقاله در اصل پیش زمینه فکری برای شروع یک کسب و کار متن باز می‌باشد و اشتباهاتی که ممکن است در اجرا و تفکر آزاد رخ دهد و منجر به شکست شوند را بیان می کند. هر چند ذکر همه مسایل در یک مقاله بعید است ولی امید است کلیاتی را برای دادن پیش زمینه فکری مناسب ارایه دهد. همچنین درباره دلایل شکل نگرفتن شرکت های متن باز بزرگ و معضلات و مشکلات آن‌ها در ایران می‌پردازد.
هیچ چیزی مطلق نیست، دنیای پایه ی احتمالی دارد. ایده‌لوژی متن‌ باز و انحصاری کامل و انحصاری مجانی و کپی لفت یا نرم‌افزار آزاد یا چیزها دیگر باید در زمان و بستر مناسب خودشان اعمال شوند. در شرایط آشفتگی زیاد، ممکن است یک سیستم انحصاری جامعه را نجات دهد و در شرایطی دیگر این دنیای آزاد است که نجات بخش است ولی آن چیزی در طول زمان زیاد باقی می‌ماند ایدولوژی بر مبنای حرکت به سوی آزادی است. پس لزومی ندارد ما با تعصب رویکرد خودمان را انتخاب کنیم، شرایط محیطیبر جامعه نرم افزاری خود عامل تعیین کننده در انتخاب رویکرد است.

همپوشانی ارائه فرشید نوتاش حقیقت 56121f7aebb2e--همپوشانی.pdf
 در جشنواره روز آزادی نرم‌افزار بناست در راستای گسترش مفاهیم «دانش آزاد» و «نرم‌افزار آزاد» گام‌هایی برداشته شود.
همچنین طرح‌ها و تشکل‌های دیگری نیز با توجه به اقتضائات جامعه در حال فعالیت و اجرا هستند. همانطور که از نام مقاله پیداست؛ هدف بر این است تا اشتراکاتی را میان مفاهیم «دانش آزاد» و «نرم‌افزار آزاد» و طرح‌ها و فعالیت‌های در حال اجرا، یافته و در راستای تحقق بخش مشترک، پیشنهاداتی ارائه گردد.
طرح‌ها و فعالیت‌هایی که می‌توان برشمرد، از این قرارند:
- انجمن‌های کاربری لینوکس (لاگ)
- سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش
- برنامه ششم توسعه
از این رو عنوان مقاله «همپوشانی» برگزیده شد تا در بخش همپوشان موارد نامبرده در پی ارائه راهکاری مشترک و بهینه باشد.
امید است جامعه کاربری با ایجاد انسجام فرهنگی و علمی در بخش همپوشان خود با سایر اقتضائات، در راستای گسترش مفاهیم «دانش آزاد» و «نرم‌افزار آزاد» گام‌های راسخ و بلندی را بردارد.


نرم افزارهای آزاد در امنیت دیجیتال ارائه نسرین قاسمی 5618d3725d2a8--Privacy.pdf
 امنیت اینترنت :
امنیت اینترنت شامل حفاظت از هویت کاربر و اطلاعات او می‌باشد مانند IP(مکان کاربر)، حساب های کاربری و فایل‌ها. امروزه با گسترش سریع تکنولوژی روز به روز اینترنت بیشتر و ریزتر وارد زندگی ما می‌شود، و حفظ امنیت در برابر خطراتی که کاربران اینترنتی را تهدید می کند سخت ترمی‌شود. شرکت‌هایی مثل آواست، مک‌آفی و … با تولید نرم افزارهای امنیتی شامل آنتی ویروس ها فایروال ها و … سعی در حفظ امنیت اطلاعات و دستگاه‌های ما دارند. سازمان‌هایی مانند EFF و ... امنیت دیجیتال و حریم خصوصی را سر لوحه کار خودشان قرار داده‌اند. اما هیچ وقت نمی‌توان گفت با استفاده از این نرم افزارها می‌توانیم امنیت خودمان را تضمین کنیم. واژه امنیت هیچ وقت مطلق نیست، امنیت 100 درصدی نداریم، با رعایت اصول و نرمافزارهای امنیتی می‌توانیم امنیتی نسبی خوبی داشته باشیم.

لزوم امنیت اینترنتی :
اینترنت در حقیقت ما رو به دنیای دیگه‌ای میبرد، دنیای مجازی. مانند دنیای خودمان با آدم‌ها در ارتباطیم برا خودمان محل های امنی داریم (حساب‌های کاربریمون) که به منزله خانه، کیف پول، دفترچه خاطرات و گفتگوی خصوصی و … در دنیای واقعی هستند. ما نمی‌خواهیم حتی تصور کنیم در نبود ما کسی بدون اجازه وارد خانه شده، وسایلمان را برداشته، پولمان یا دفترچه‌مان را. من نوعی حتی اگر در کیفم پول نباشه و کسی غریبه‌ای بدون اجازه آن را بردارد اذیت می‌شوم چون حس میکنم به حریم شخصی من تجاوز شده است، اون کیف متعلق به من است و کسی حق نداره بدون اجازه من بهش دست بزند و بررسی‌اش کند. اینترنت هم همینطور است، اتفاقا در اینترنت به دلیل اینکه دسترسی های فیزیکی وجود نداره به ما یک حس امنیت کاذب دست میدهد، در صورتی که وضعیت پیچیده تر است. هک‌هایی که با استفاده از نرم افزارهای نه چندان پیچیده پسوردهای ما را حدس میزنند یا فایل های مخربی که در سایت‌ها گذاشته میشود تا یک سری اطلاعات ما رو بدزدند و یا شرکت‌هایی که اطلاعات مارا به هزارروش مانند استفاده ازکوکی‌ها و ... به سایر شرکت‌ها می‌فروشند یا در سطح های خیلی بالاتر دولت‌ها و سازمان‌های امنیت که با اسم برقراری امنیت به جاسوسی ملت خودشان و حتی بیشتر همه مردم مشغول هستند، … همه این‌ها خطراتی هستند که ما در ظاهر نمی‌بینیمشان ولی پرایوسی و امنیت ما رو از زیر پا گذاشته‌اند و حق داشتن حریم خصوصی و استفاده از اینترنت آزاد را از ما سلب کرده‌اند. پس باید هوشیار باشیم نسبت به چیزی که با آن کار می‌کنیم. اینترنت منافع خیلی زیادی برای ما دارد و تقریبا زندگی بدون اینترنت برای خیلی از ما خیلی سخت و پیچیده می‌شود. ولی باید باینم که چه خطراتی در استفاده از اینترنت در کمین ما هست و چطور باید از خودمان محافظت کنیم. ودر مورد جمله معروف «من که چیزی ندارم و نمی‌ترسم» و این گونه حرف‌ها امنیت خودمان و سایر افرادی که با ما در تماس هستند را از بین می‌بریم. چون ما دقیقا نمی‌دانیم از ساده ترین اطلاعات ما در چه کارهایی استفاده می‌شود. شاید کسی فقط با دانستن اسم و ایمیل و عکس یکی ازدوستان ما بتواند خودش را جای آن فرد جا بزند و اتفاقات دیگی بیافتد.

نرم افزارهای آزاد در امنیت دیجیتال یا اینترنت و حفظ حریم شخصی:
ما برای حفظ امنیت آنلاینمون به استفاه از نرم افزارهای امنیتی نیاز داریم، نرم افزارهایی که می‌توانند IP‌ ما را مخفی نگاه دارند، اطلاعات ما را رمز شده ارسال کنند جلوی لود خودکار فایلهای مخرب را بگیرند، نگذارند ویروس ها وارد دستگاهمان شوند ، فایل‌ها را رمز کنند، به ما هشدار دهند که نفوذی در سرورمان انجام میشود و یاحتی جلوی آن نفوذ را بگیرند.
به عنوان یه کاربر عادی به این قضیه نگاه می‌کنم و یک سری نرم افزار آزاد که در زمینه امنیت دیجیتال به ما کمک میکنند را معرفی میکنم:

TOR : توضیح چی بودن و نحوه استفاده مزایا و معایبش به VPN هم اشاره میکنم.
thunderbird + enigmail
NoScript :
BleachBit :
Keepass :
pidgin+OTR :
TrueCrypt :
….

رمز عبور دو مرحله‌ای، حملات فیشینگ و مهندسی اجتماعی را هم در آخر توضیح می‌دهم.

چگونه به توسعه نرم‌افزار‌های آزاد کمک کنیم ؟ ارائه امیرحسین گودرزی 5608d4b054bee--freesoftware_rev01.pdf
 در این ارائه به افرادی که تازه با مفهوم نرم‌افزار آزاد آشنا شده‌اند روش‌های کمک و توسعه نرم‌افزار آزاد با ذکر چند مثال و چند راه‌کار مانند توسعه مستندات و به اشتراک گذاشتن نرم‌افزار بررسی و معرفی خواهد شد.

کارگاه آموزش فریمورک Yii 2 کارگاه محسن رجبی
 کارگاه آموزش فریمورک معروف Yii 2این کارگاه MVC رو از ابتدا توضیح میده و شروع به آموزش Yii 2 میکنه . این کارگاه از بخش مقدماتی شروع میشه و تا پیشرفته جلو میره .

برخی مطالب مهم این دوره
• آشنایی با Yii
• ساختار MVC
• سیستم مدیریت آدرس ها در Yii
• نصب Yii
• معرفی Gii
• ایجاد CRUD با Gii
• معرفی ActiveRecord
• نحوه تعامل Yii با دیتابیس
• مفهوم Migration
• ساخت مدل و کنترلر با Gii
• اعتبار سنجی مقادیر فرم
• امنیت در Yii
• مفهوم GridView و شخصی سازی آن
• مفهوم و نحوه استفاده از Layout
• سیستم کش
• ترفند های بهینه سازی Performance
• احراز هویت کاربر
• کار با سشن
• کار با کوکی
• و ....

LAMP server for Wordpress on CentOS کارگاه علیرضا اسکندری
 راه اندازی یک LAMP Server جهت میزبانی یک وب سایت بر روی Wordpress
- نصب و تنظیم Apache
- نصب و تنظیم PHP
- نصب و تنظیم MySQL
- نصب و تنظیم DNS Server (اختیاری)
- نصب و تنظیم Wordpress

تشخیص و پیشگیری از حملات Brute Force بر روی سرورهای لینوکس (CentOs) ارائه منیژه خانقایی
 در این مقاله روشهای متفاوت پیشگیری از حملات شکستن پسورد بر روی سرورهای لینوکسی مورد بحث قرار می گیرد . فرض بر این است که مباحث امنیتی در شبکه مد نظر قرار نکرفته اند و قرار است سرور را مستقیما ایمن سازیم.

آشنایی با سیستم هوشمند یادگیری تحت مودل ارائه عباس معاذاللهی
 مودل به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای آموزشی اولین نسخه‌ی خود را در سال ۲۰۰۲ به بازار عرضه کرد. این سیستم با معماری خوبی که داشت به خوبی توانست نیاز سایت‌های آموزش آنلاین را پاسخگو باشد. یکی از بارزترین توانایی‌های این سیستم کلاس محور بودن آن می‌باشد که کاربر می‌تواند با عضویت در یک کلاس از محتواهای ارائه شده در آن بهره بجوید و در آزمون‌ها و تمرین‌های تحویلی آن شرکت کند. و حاصل فعالیت‌های خود را به صورت نمره‌ی اخذ شده از درس دریافت کند. این سیستم افزونه‌های بیشماری دارد که یک مجموعه از این افزونه‌ها با عنوان سیستم هوشمند یادگیری Enterprise Learning Intelligence Learning توانسته به خوبی نیاز‌های یک مجموعه‌ی آموزشی که افراد با ورود به آن مراحل مختلف و دوره‌های مختلف را سپری می‌کنند و در پایان گواهینامه‌های متعددی دریافت می‌کنند را پاسخگو باشد.

این ارائه به نحوه‌ی عملکرد این سیستم در مودل اختصاص دارد.

یادگیری هک کلاه سفید و تست نفوذ به شبکه کارگاه محمد هادی تبرزد
 ارایه ای که در کارگاه بیان می شود به شرح زیر است:
مقدمات ، توضیحاتی اولیه در مورد footprint و شناسایی ، رمز نگاری ، اسکن ، نفوذ ، آشنایی با ویروس ها ، تروجان ، backdoors و ورم ، آشنایی با DoS ،Web Application Hacking ، شبکه های بیسیم ، programming attacks و توضیحاتی در مورد Intrusion

کارگاه امنیت و حریم شخصی در عصر دیجیتال کارگاه دانیال بهزادی
 در دنیای امروز، با گسترش اینترنت و شبکه‌های رایانه‌ای، هویت و حریم خصوصی ما بیش از پیش نیاز به مراقبت و امنیت دارد. در حالی که شرکت‌های بزرگ سرمایه‌دار،روزبه‌روز بیش‌تر و بیش‌تر تشنهٔ دست‌یازی به اطّلاعات شخصی وخصوصی افراد برای پایدار کردن قدرت و ثروت خود هستند، ما باید پایه‌های امنیت شخصی را دربرابر این هجوم بدانیم. در این کارگاه تلاش می‌کنیم این پایه‌ها را معرّفی کرده و راه‌کارهای ساده‌ای که می‌تواند منجر به افزایش امنیت ما در دنیای مجازی شود را فرا گیریم.

پایگاه‌های داده کارگاه مهدی حمیدی
 در این کارگاه به بررسی فلسفه پایگاه‌های داده شیئ-رابطه‌ای می‌پردازیم و با معرفی PostgreSQL با ویژگی‌های آن و نحوه سفارش‌سازی آن آشنا شده و سپس نحوه نصب یک بسته سفارشی روی آن را نشان داده و با نمایش چگونگی کارکرد با آن به بحث پایان می‌دهیم

کارگاه امنیت : آشنایی با توزیع Kali Linux و آزمون نفوذپذیری کارگاه علی نیک خواه
  "این روزها امنیت شبکه و امنیت نرم افزار به عنوان یکی از ضروری ترین نیازهای تمامی سازمانها محسوب می شود و روزانه شاهد حملات سایبری متعدد علیه سیستم ها و شبکه های سازمانی هستیم." در این کارگاه آموزشی درباره امنیت اطلاعات و اهمیت آن بحث و تبادل نظر می کنیم،همچنین نقش نرم افزار های آزاد در این حوزه را برسی کرده و با توزیعKali Linux آشنا می شویم و بعد از آن به برسی فرآیند آزمون نفوذپذیری می پردازیم و در انتها پیشنهادات و راهنمایی خود را برای علاقه مندان و کسانی که میخواهند پا به این عرصه بگذارند بازگو می کنیم .

- مقدمه ای درباره آزمون نفوذ و اهمیت آن
- معرفی توزیع های مرتبط با امنیت و آزمون نفوذ
- Kali Linux چیست ؟
- معرفی امکانات و ویژگی ها
- تحلیل و برسی نسخه جدید
- نصب و راه اندازی
- معرفی برترین ابزار ها
- کار با برخی از ابزار ها (عملی،گروهی)
- آشنایی با روند آزمون نفوذپذیری

- پیشنهاد و راهنمایی


متن باز سازی کلان داده ارائه هادی ستوده 55db1328a57a9-Proposal.pdf
 عبارت کلان داده1 به مجموعه‌های داده‌‌‌ ای اشاره دارد که به اندازه ای بزرگ و حجیم هستند که با ابزارهای مدیریتی و پایگاه‌هاي داده سنتی و معمولی قابل مدیریت نیستند. مشکلات اصلی در کار با این نوع داده‌‌ها مربوط به برداشت و جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، جست‌وجو، اشتراک‌گذاری، تحلیل و نمایش آن‌ها می باشد. کلان داده به عنوان یکی از فناوری های کلیدی و نوظهور به اذعان بسیاری از خبرگان می تواند تاثیرات شگرفی بر جای بگذارد. امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و ظهور منابع جدید اطلاعاتی، حجم داده‌های تولیدی به شکل روزافزونی در حال افزایش است. نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی، محتواهای به اشتراک گذاشته شده و اطلاعات ضبط شده توسط حسگرهای مختلف همگی از انواع منابعی هستند که در این انفجار اطلاعاتی نقش ایفا می کنند. با استفاده از تحلیل حجم‌هاي بیشتری از داده‌ها، مي‌توان تحلیل‌هاي بهتر و پيشرفته‌تري را برای مقاصد مختلف، از جمله مقاصد تجاری، پزشکی‌ و امنیتی، انجام داد و نتایج مناسب‌تری را دریافت‌کرد. پیوند موجود بین کلان داده و ابزارهای متن باز به وضوح با استفاده از ابزار هدوپ شروع شد و این روند در ادامه سرعت بیشتری به خود گرفت.

آشنایی با دانش آزاد ارائه سعید علیجانی 5608d3f427b16--free_knowledge.pdf
 دانش آزاد روشی است که همهٔ افراد در آن می‌توانند مشارکت داشته باشند. مشارکت در دانش آزاد به این معناست که مردم هم تولیدکنندهٔ دانش هستند (دانشمند، مخترع، هنرمند، مکتشف و …)، هم مصرف‌کنندهٔ آن، هم آموزش دهنده و هم حامی. کسب دانش و گسترش آن در این روش همگانی است.

در این ارائه سعی می‌شود روش دانش آزاد شرح داده شود.

کارگاه آردویینو کارگاه امیرحسین گودرزی
 در این کارگاه ابتدا به معرفی سخت افزار آزاد و مرور برخب مطالب مرتبط با آن پرداخته می‌شود و سپس به انجام پروژه با یکی از برد‌های آزاد به نام‌ آردوینو پرداخته خواهد شد.
در بخش اول مروری بر چیستی سخت‌افزار آزاد و لزوم استفاده از آن و سپس مروری کوتاه بر مقاله ریچارد استالمن خواهیم داشت

در بخش دوم با کمک برد آردوینو شروع به انجام چند پروژه به ترتیب از آسان به سخت خواهیم پرداخت
پروژه‌های انجام شده در لحظه مستند شده و در اولین فرصت به صورت آزاد و مستند شده در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

اوبونتو در دستگاه‌های قابل حمل ارائه دانیال بهزادی 55d49a02cc455-ubuntuhandheld.pdf
 مروری بر تلاش‌های انجام شده برای رسیدن نرم‌افزار آزد در دستان عموم مردم و توضیح روش جدید اوبونتو در همگرایی رایانه‌ها در برابر روش‌های انحصاری موجود به کار گرفته شده و توضیح تکنیکی آن.

نتایج 1 تا 38 از کل 38 نتیجه

۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۹ تا ۱۷