Demo
  • خانه
  • برنامهٔ جشنواره
  • ارائه‌ها

ارائه‌ها

ارائه‌های زیر بر اساس مقالات ارسالی شما از طریق وبسایت جشنواره و فعالیت داوطلبانهٔ افراد در برد عمومی جشنواره انتخاب شده اند. معیار انتخاب ارائه‌ها بر اساس فعالیت افراد جامعه در برد عمومی جشنواره است. داوری مقالات توسط افرادی صورت گرفته است که در بحث مربوط به مقاله در برد عمومی جشنواره مشارکت کرده‌ باشند. مقالاتی که در جشنواره ارائه نشده‌اند، درسایت جشنواره موجود است.

ارائه‌ها

ارائهٔ اهمیت حریم شخصی

ارائه‌دهنده: نسرین قاسمی
زمان ارائه: ۳۰ دقیقه
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه

امنیت اینترنت :
امنیت اینترنت شامل حفاظت از هویت کاربر و اطلاعات او می‌باشد مانند IP(مکان کاربر)، حساب‌های کاربری و فایل‌ها. امروزه با گسترش سریع تکنولوژی روز به روز اینترنت بیشتر و ریزتر وارد زندگی ما می‌شود، و حفظ امنیت در برابر خطراتی که کاربران اینترنتی را تهدید می‌کند سخت ترمی‌شود. شرکت‌هایی مثل آواست، مک‌آفی و … با تولید نرم‌افزارهای امنیتی شامل آنتی ویروس‌ها فایروال‌ها و … سعی در حفظ امنیت اطلاعات و دستگاه‌های ما دارند. سازمان‌هایی مانند EFF و ... امنیت دیجیتال و حریم خصوصی را سر لوحه کار خودشان قرار داده‌اند. اما هیچ وقت نمی‌توان گفت با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانیم امنیت خودمان را تضمین کنیم. واژه امنیت هیچ وقت مطلق نیست، امنیت ۱۰۰ درصدی نداریم، با رعایت اصول و نرمافزارهای امنیتی می‌توانیم امنیتی نسبی خوبی داشته باشیم.

لزوم امنیت اینترنتی:
اینترنت در حقیقت ما رو به دنیای دیگه‌ای می‌برد، دنیای مجازی. مانند دنیای خودمان با آدم‌ها در ارتباطیم برا خودمان محل‌های امنی داریم (حساب‌های کاربریمون) که به منزله خانه، کیف پول، دفترچه خاطرات و گفتگوی خصوصی و … در دنیای واقعی هستند. ما نمی‌خواهیم حتی تصور کنیم در نبود ما کسی بدون اجازه وارد خانه شده، وسایلمان را برداشته، پولمان یا دفترچه‌مان را. من نوعی حتی اگر در کیفم پول نباشه و کسی غریبه‌ای بدون اجازه آن را بردارد اذیت می‌شوم چون حس می‌کنم به حریم شخصی من تجاوز شده است، اون کیف متعلق به من است و کسی حق نداره بدون اجازه من بهش دست بزند و بررسی‌اش کند. اینترنت هم همینطور است، اتفاقاً در اینترنت به دلیل اینکه دسترسی‌های فیزیکی وجود نداره به ما یک حس امنیت کاذب دست می‌دهد، در صورتی که وضعیت پیچیده‌تر است. هک‌هایی که با استفاده از نرم‌افزارهای نه چندان پیچیده پسوردهای ما را حدس می‌زنند یا فایل‌های مخربی که در سایت‌ها گذاشته می‌شود تا یک سری اطلاعات ما رو بدزدند و یا شرکت‌هایی که اطلاعات مارا به هزارروش مانند استفاده ازکوکی‌ها و ... به سایر شرکت‌ها می‌فروشند یا در سطح‌های خیلی بالاتر دولت‌ها و سازمان‌های امنیت که با اسم برقراری امنیت به جاسوسی ملت خودشان و حتی بیشتر همه مردم مشغول هستند، … همه این‌ها خطراتی هستند که ما در ظاهر نمی‌بینیمشان ولی پرایوسی و امنیت ما رو از زیر پا گذاشته‌اند و حق داشتن حریم خصوصی و استفاده از اینترنت آزاد را از ما سلب کرده‌اند. پس باید هوشیار باشیم نسبت به چیزی که با آن کار می‌کنیم. اینترنت منافع خیلی زیادی برای ما دارد و تقریباً زندگی بدون اینترنت برای خیلی از ما خیلی سخت و پیچیده می‌شود؛ ولی باید باینم که چه خطراتی در استفاده از اینترنت در کمین ما هست و چطور باید از خودمان محافظت کنیم. ودر مورد جمله معروف «من که چیزی ندارم و نمی‌ترسم» و این گونه حرف‌ها امنیت خودمان و سایر افرادی که با ما در تماس هستند را از بین می‌بریم. چون ما دقیقاً نمی‌دانیم از ساده‌ترین اطلاعات ما در چه کارهایی استفاده می‌شود. شاید کسی فقط با دانستن اسم و ایمیل و عکس یکی ازدوستان ما بتواند خودش را جای آن فرد جا بزند و اتفاقات دیگی بیافتد.

نرم‌افزارهای آزاد در امنیت دیجیتال یا اینترنت و حفظ حریم شخصی:
ما برای حفظ امنیت آنلاینمون به استفاه از نرم‌افزارهای امنیتی نیاز داریم، نرم‌افزارهایی که می‌توانند IP ما را مخفی نگاه دارند، اطلاعات ما را رمز شده ارسال کنند جلوی لود خودکار فایلهای مخرب را بگیرند، نگذارند ویروس‌ها وارد دستگاهمان شوند، فایل‌ها را رمز کنند، به ما هشدار دهند که نفوذی در سرورمان انجام می‌شود و یاحتی جلوی آن نفوذ را بگیرند.
به عنوان یه کاربر عادی به این قضیه نگاه می‌کنم و یک سری نرم‌افزار آزاد که در زمینه امنیت دیجیتال به ما کمک می‌کنند را معرفی می‌کنم:

TOR: توضیح چی بودن و نحوه استفاده مزایا و معایبش به VPN هم اشاره می‌کنم.
thunderbird + enigmail
NoScript:
BleachBit:
Keepass:
pidgin+OTR:
TrueCrypt:
….

رمز عبور دو مرحله‌ای، حملات فیشینگ و مهندسی اجتماعی را هم در آخر توضیح می‌دهم.

معرفی دوره‌های تخصصی لینوکس و مدارک بین‌المللی LPIC

ارائه‌دهنده: مهدی مهران‌فرید
زمان ارائه: ۳۰ دقیقه
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه
بررسی فرصت‌های شغلی طلایی لینوکسی‌ها، آشنایی با دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی لینوکس و نحوه کسب مدارک بین‌المللی LPIC در ایران

مقالهٔ بازی شطرنج با قواعد منچ

ارائه‌دهنده: مبین شاطریان
زمان ارائه: ۲۰ دقیقه
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه

معضل اصلی این مقاله استفاده از متن‌باز با رویکرد انحصاری است، متأسفانه حرکت به سوی آسمان با دست و پای بسته ممکن نیست. درست است که دنیای آزاد و دنیای انحصاری مزایا و معایب خودشان را دارند ولی حرکت آزادانه با دست پای بسته نه تنها امکان‌پذیر نیست بلکه مخرب است و حالتی به وجود می‌آید که نه می‌توان آن را آزاد و نه می‌توان آن را انحصاری نامید و تنها یک الگو مخرب و آسیب‌پذیر را به وجود می‌آورد. این مقاله در اصل پیش زمینه فکری برای شروع یک کسب و کار متن باز می‌باشد و اشتباهاتی که ممکن است در اجرا و تفکر آزاد رخ دهد و منجر به شکست شوند را بیان می‌کند. هر چند ذکر همه مسایل در یک مقاله بعید است ولی امید است کلیاتی را برای دادن پیش زمینه فکری مناسب ارایه دهد. همچنین درباره دلایل شکل نگرفتن شرکت‌های متن باز بزرگ و معضلات و مشکلات آن‌ها در ایران می‌پردازد.
هیچ چیزی مطلق نیست، دنیای پایهٔ احتمالی دارد. ایده‌لوژی متن باز و انحصاری کامل و انحصاری مجانی و کپی لفت یا نرم‌افزار آزاد یا چیزها دیگر باید در زمان و بستر مناسب خودشان اعمال شوند. در شرایط آشفتگی زیاد، ممکن است یک سیستم انحصاری جامعه را نجات دهد و در شرایطی دیگر این دنیای آزاد است که نجات بخش است ولی آن چیزی در طول زمان زیاد باقی می‌ماند ایدولوژی بر مبنای حرکت به سوی آزادی است. پس لزومی ندارد ما با تعصب رویکرد خودمان را انتخاب کنیم، شرایط محیطی بر جامعه نرم‌افزاری خود عامل تعیین کننده در انتخاب رویکرد است.

ارائهٔ ما جامعه هستیم

ارائه‌دهنده: جادی
زمان ارائه: ۳۰ دقیقه
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه
در صحبت از آزادی نرم‌افزار و ارزش‌های گنو/لینوکس، همیشه در مورد «جامعه» حرف می‌زنیم و افتخار می‌کنیم که «آزادی نرم‌افزار یک فرهنگ است». اما ما چقدر در پیش‌برد این دنیا سهیم هستیم؟ در این ارائه نگاهی می‌کنیم به روش‌هایی که به هرکدام از ما اجازه می‌دهد در بهتر کردن دنیای آزاد سهمی داشته باشیم و در انتها گریزی می‌زنیم به اینکه برای گرم‌تر بودن جامعه‌ای که به آن افتخار می‌کنیم؛ چه راهکارهایی داریم.

معرفی بنیاد نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز ایران

ارائه‌دهنده: محمد دماوندی زمان ارائه: ۱۰ دقیقه
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه
ایجاد یک بنیاد غیرانتفاعی و غیردولتی به منظور سامان‌دهی اجتماعات کاربری و تشکل‌های حول نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز و حمایت از افراد آزادکار و کسب‌وکارهای نوظهور در این عرصه و هم‌افزایی دانش و تخصص موجود در این حوزه به منظور تقویت صنعت نرم‌افزاری کشور بر پایه نرم‌افزارهای آزاد/متن باز در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار گرفته است. از این رو معرفی کوتاهی از اهداف و لزوم استقرار چنین بنیادی با مشارکت بدنهٔ جامعه نرم‌افزاری کشور بیان خواهد شد. علاوه بر مواردی که عنوان شد، تشکیل یک ساختار حقوقی قدرتمند، امکان حمایت مالی و معنوی دستگاه‌های دولت را می‌توان جزو یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها بیان کرد.

آشنایی با درس حجیم آزاد آنلاین (ماک)

ارائه‌دهنده: عباس معاذاللهی
زمان ارائه: ۲۰ دقیقه
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه

سال ۲۰۰۸ اولین درس آنلاین در قالب ماک ارائه گردید و در سیری که ماک داشت سال ۲۰۱۲ به عنوان سال ماک معرفی گردید. در این ارائه سعی کردیم تعریف دقیقی از ماک ارائه دهیم و چند پلتفورم براساس ماک را تحلیل کنیم و چند تحقیق در این خصوص را بررسی کردیم. آخرین مطالعه راجع به چرایی لزوم آزاد بودن ماک‌ها می‌باشد.

ارائهٔ گذری بر آزادی

ارائه‌دهنده: سبا فتوحی
زمان ارائه:
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه

نرم‌افزارهای آزاد امروزه از مباحث داغ دنیای کامپیوتر و برنامه‌نویسی است، این محبوبیت را تا حدی می‌توان مرهون وجود پیچیدگی و ابهام در همان ابتدای کار یعنی همان واژهٔ آزاد دانست. عبارت نرم‌افزار آزاد به خوبی می‌تواند مفهوم نهفته در عبارت را آشکار کند، حال آنکه اصل این واژه -free software- در برخورد اول مخصوصاً برای غیرانگلیسی زبانان می‌تواند گمراه کننده باشد و مفهومی دیگر را در ذهن تداعی کند. دراین مقاله سعی شده به زبانی ساده به این ابهام و رفع آن پرداخته شود. همچنین گذری کوتاه بر تاریخچهٔ شکل‌گیری این عبارت می‌تواند به راحتیِ درک این مطلب کمک کند، پس از آن دسته‌بندی‌های اینگونه نرم‌افزارها و اشاره به شرکت‌های پیشرو لازم به نظر می‌رسد. در انتها نیز پرداختن به مباحثی مشابه نرم‌افزارهای آزاد نیز به شناخت بیشتر این نرم‌افزارها یاری خواهد رساند.

متن‌بازسازی کلان داده

ارائه‌دهنده: هادی ستوده
زمان ارائه:
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه
عبارت کلان‌داده به مجموعه‌های داده‌ای اشاره دارد که به اندازه‌ای بزرگ و حجیم هستند که با ابزارهای مدیریتی و پایگاه‌های داده سنتی و معمولی قابل مدیریت نیستند. مشکلات اصلی در کار با این نوع داده‌ها مربوط به برداشت و جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، جست‌وجو، اشتراک‌گذاری، تحلیل و نمایش آن‌ها می‌باشد. کلان داده به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی و نوظهور به اذعان بسیاری از خبرگان می‌تواند تأثیرات شگرفی بر جای بگذارد. امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و ظهور منابع جدید اطلاعاتی، حجم داده‌های تولیدی به شکل روزافزونی در حال افزایش است. نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی، محتواهای به اشتراک گذاشته شده و اطلاعات ضبط شده توسط حسگرهای مختلف همگی از انواع منابعی هستند که در این انفجار اطلاعاتی نقش ایفا می‌کنند. با استفاده از تحلیل حجم‌های بیشتری از داده‌ها، می‌توان تحلیل‌های بهتر و پیشرفته‌تری را برای مقاصد مختلف، از جمله مقاصد تجاری، پزشکی و امنیتی، انجام داد و نتایج مناسب‌تری را دریافت‌کرد. پیوند موجود بین کلان داده و ابزارهای متن باز به وضوح با استفاده از ابزار هدوپ شروع شد و این روند در ادامه سرعت بیشتری به خود گرفت.

ارائه DLP

ارائه‌دهنده: محمدرضا صادقی
زمان ارائه:
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه
جابجایی غیر قانونی داده‌ها (نشت اطلاعات) تهدیدی جدی برای سازمانها است. مطالعه اخیر از ۳۵۰شرکت نشان می‌دهد که بطور متوسط هزینه کل اخلال داده‌ها در آمریکا برابر ۸/۳ میلیون دلار است. برای جلوگیری از این تهدید، شرکت‌ها مکانیسم محیط امنیتی خود را مانند فایروال را به منظور جلوگیری از جریان ناخواسته داده‌ها گسترش داده‌اند.

چیزهایی درباره ویکیپدیا که نمی‌دانستید

ارائه‌دهنده: امیر سرآبادانی
زمان ارائه:
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه

شما همگی در مورد ویکی‌پدیا شنیده‌اید و از آن به طور مرتب استفاده می‌کنید اما احتمالاً در مورد سامانه هوش مصنوعی ضد خرابکاری آن یا روند حل اختلافش چیزی نشنیده‌اید. اینکه ویکی‌پدیا چگونه اطلاعات خود را در پایگاه داده نگه‌داری می‌کند و استفاده از آن چگونه ممکن است به کمک شما بیاید. آزمایشگاه‌های ویکی‌مدیا چگونه کار می‌کنند؛ و بسیاری موارد دیگر.

در ابتدا یک مقدار از آمار ویکی‌پدیا نمایش داده و این آمار را تحلیل می‌کنیم. در ادامه در مورد سیاست‌های ویکی‌پدیا و بنیاد ویکی‌مدیا صحبت می‌کنیم و به طور کلی نشان می‌دهیم که ویکی‌پدیا چگونه اداره می‌شود. بعد از آن در مورد زیرساخت‌های فنی ویکی‌پدیا صحبت می‌کنیم و مواردی همچون ویکی‌داده را نمایش می‌دهیم و نهایتاً در مورد آینده ویکی‌پدیا صحبت می‌کنیم و تغییراتی که خواهد کرد مانند سامانه جریان، ویرایشگر دیداری و تغییرات مخصوص تلفن همراه و غیره.

ارائهٔ آشنایی با دانش آزاد

ارائه‌دهنده: سعید علیجانی
زمان ارائه:  به دلیل مشکلات پیش‌آمده در جشنواره ارائه نشد.
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه

دانش آزاد روشی است که همهٔ افراد در آن می‌توانند مشارکت داشته باشند. مشارکت در دانش آزاد به این معناست که مردم هم تولیدکنندهٔ دانش هستند (دانشمند، مخترع، هنرمند، مکتشف و …)، هم مصرف‌کنندهٔ آن، هم آموزش دهنده و هم حامی. کسب دانش و گسترش آن در این روش همگانی است.

در این ارائه سعی می‌شود روش دانش آزاد شرح داده شود.

گزارش فعالیت‌های دولت در راستای اشاعهٔ فرهنگ استفاده از نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز

ارائه‌دهنده: محمد تشکری
زمان ارائه: به دلیل مشکلات پیش‌آمده در جشنواره ارائه نشد.
 مقالهٔ ارائه
اسلایدها فیلم ارائه
در این ارائه، فعالیت‌های دولت، چه در دستگاه‌های دولتی به منظور استفاده و چه در مبحث آموزش و معرفی بنیادی در مدارس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

آشنایی با سیستم هوشمند یادگیری تحت مودل

۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۹ تا ۱۷