Demo
  • خانه
  • پرسش‌های پرتکرار

پرسش‌های پرتکرار

اگر شما هم پرسش دارید از طریق صفحهٔ تماس با ما یا ایمیل sfd[AT]fsug[DOT]ir با ما در میان بگذارید.

 

 

پرسش‌های مربوط به نرم‌افزار آزاد

نرم‌افزار آزاد یعنی چه؟

نرم‌افزار آزاد (به انگلیسی Free Software) نرم‌افزاری است که در آن، کاربر نرم‌افزار را کنترل می‌کند، نه نرم‌افزار کاربر را.

هر نرم‌افزاری که ۴ آزادی زیر را برای کاربران رایانه فراهم کند، نرم‌افزار آزاد است:
  • آزادی ۰: آزادی اجرای نرم‌افزار به هر منظوری.
  • آزادی ۱: آزادی مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای نیاز خود.
  • آزادی ۲: آزادی بازتوزیع نرم‌افزار، برای کمک به دیگران.
  • آزادی ۳: آزادی ایجاد تغییر در نرم‌افزار و بازتوزیع نگارش‌های تغییر یافته.
ادامهٔ مطلب

نرم‌افزار آزاد همان اوپن‌سورس یا متن‌باز است؟

خیر. نرم‌افزار اوپن‌سورس یا متن‌باز به نرم‌افزاری گقته می‌شود که افراد به کد منبع (source) آن دسترسی داشته باشند. این شیوهٔ توسعه به دلیل  جلب مشارکت افراد بیش‌تر اتّخاذ می‌شود، چون افراد خارج از شرکت نیز می‌توانند کد نرم‌افزار را مشاهده کنند. این شیوهٔ توسعه هم می‌تواند برای نرم‌افزارهای آزاد  و هم برای نرم‌افزارهای انحصاری به کار رود.

در دنیای نرم‌افزارهای آزاد توجّه خاصی به عدم استفاده از اصطلاح متن‌باز به جای نرم‌افزار آزاد وجود دارد. تفاوت فلسفهٔ این دو نام در واژهٔ آزادی است. نرم‌افزار آزاد، آزادی کاربر را مهم‌ترین هدف یک نرم‌افزار دانسته و موادی چون امنیت و کیفیت نرم‌افزار را مواردی می‌دونه که ناگزیر، با  آزادی نرم‌افزار به دست مي‌ایند، ولی هدف متن‌باز تنها کیفیت کد نرم‌افزار است.
ادامهٔ مطلب

لینوکس چیست؟ گنو چیست؟ گنو/لینوکس چیست؟

لینوکس (به انگلیسی Linux) یک کرنل مشابه کرنل یونیکس و از نوع یک‌پارچه است که در سال ۱۹۹۱ توسّط لینوس توروالدز به صورت آزاد منتشر شد. مشهورترین سیستم‌عامل‌هایی که امروزه از این کرنل استفاده می‌کنند، گنو/لینوکس و اندروید هستند.
سیستم‌عامل گنو (به انگلیسی GNU) در سال ۱۹۸۳ با هدف ایجاد سیستم‌عاملی کامل و آزاد شبیه به یونیکس به‌وسیله ریچارد استالمن پایه‌گذاری شد. در سال ۱۹۸۴ پروژه‌ای با نام پروژهٔ گنو با هدف پشتیبانی و تولید نرم‌افزار آزاد برای این سیستم‌عامل تأسیس شد. بنیاد نرم‌افزار آزاد در سال ۱۹۸۵ با هدف حمایت از جنبش نرم‌افزار آزاد و به ویژه پروژهٔ گنو شروع به کار کرد.
گنو/لینوکس (GNU/Linux در انگلیسی) سیستم‌عاملی است که از ترکیب سیستم‌عامل گنو و کرنل لینوکس به وجود آمده است. کرنل اصلی خود سیستم‌عامل گنو، هِرد نام دارد.
بر خلاف آن‌چه در میان مردم عادی رواج دارد، لینوکس یک سیستم‌عامل نیست و چیزی به نام «سیستم‌عامل لینوکس» وجود ندارد. آن‌چه عموماً توسّط افراد به این نام خوانده می‌شود، همان «سیستم‌عامل گنو/لینوکس» است.
ادامهٔ مطلب

فردی که در پایین بیش‌تر صفحه‌های این پایگاه مشاهده می‌شود، کیست؟

اوریچارد استالمن،پدر سیستم‌عامل گنو و مبدع نرم‌افزار آزاد است.
وی برای جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار سال ۹۲ تهران، ویدیویی ضبط کرده و فرستاده است که می‌توانید آن را در این صفحه ببینید.
ادامهٔ مطلب

 

 

پرسش‌های مربوط به جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار

روز آزادی نرم‌افزار چیست؟

رویداد روز آزادی رو همهٔ طرفداران نرم‌افزارهای آزاد در سراسر دنیال  با هدف معرفی نرم‌افزار به بقیه آزاد برگزار می‌کنن، ما هم تو ایران و تهران سعی می‌کنیم هر سال جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار رو برگزار کنیم
جهت آشنایی بیشتر ادامهٔ مطلب رو مطالعه کنید.
ادامهٔ مطلب

چگونه می‌توانم در جشنواره شرکت کنم؟

شرکت در جشنواره برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که روز نهم مهر، خود را به محل برگزاری جشنواره برسانید.
مشارکت در جشنواره

آیا این جشنواره به ثبت نام نیاز دارد؟

شرکت در جشنواره به ثبت نام نیاز نداره. برای ورود به دانشگاه تنها کافیه که شما کارت ورود به دانشگاه رو داشته باشید. این کارت به زودی آماده میشه و در اختیار افراد قرار می‌گیره. همجنین شما می‌تونید قبل از جشنواره حضور خودتونو اعلام کنید و  ببنید که کدوم یکی از دوستانتون تو جشنواره شرکت می‌کنن.
اعلام حضور جشنواره

آیا شرکت در جشنواره، پیش‌نیاز خاصی دارد؟

جشنواره در دو بخش کارگاه‌ها و همایش برگزار می‌شود. برنامهٔ جشنواره به گونه‌ایست که تنوّع موضوعات زیاد و برای همهٔ اقشار کاربران نرم‌افزارهای آزاد و افرادی که می‌خواهند با نرم‌افزار آزاد آشنا شوند، مفید باشد.
اگر تاکنون سیستم‌عامل گنو/لینوکس را نصب نکرده یا موفّق به استفاده از آن نشده‌اید، می‌توانید در کارگاه نصب و استفاده از این سیستم‌عامل حضور بیابید. دوستان ما در این کارگاه، شما را راهنمایی خواهند کرد.
در صورتی که با تعریف نرم‌افزار آزاد آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از شرکت در جشنواره، تعریف آن را خوانده و با یک آشنایی مختصر، در جشنواره شرکت نمایید.
برنامهٔ جشنواره، برای افرادی که با گنو/لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد آشنا هستند و می‌خواهند بیش‌تر یاد بگیرند، دارای قسمت‌های علمی و عمیق‌تر نیز هست.
جدول زمان‌بندی

این جشنواره چند وقت یک بار برگزار میشه؟ چرا سال پیش برگزار نشده؟

روز آزادی نرم‌افزار از نظر تقویمی سومین شنبه سپتامبر هست و سالی یکبار تکرار میشه ولی اینکه در تهران بتونیم برگزار کنیم یا نه، بستگی به مشارکت جامعه داره. سال پیش برگزار نشد علتش هم این بود که در مورد محل برگزاری جشنواره به مشکل خوردیم. سال بعد هم اگر مشکل مالی یا نیروی انسانی یا مکان نداشته باشیم برگزار میشه.
ادامهٔ مطلب

امکان حضور در تهران را ندارم. چه‌طور از برنامه‌های جشنواره استفاده کنم؟

تمام ارائه‌ها ضبط خواهد شد و روی یوتیوب و سایت‌های دیگری بارگذاری خواهند شد.
هم‌چنین می‌توانید از طریق پخش زندهٔ اینترنتی، در جشنواره حضور پیدا کنید.
پخش زنده

میخواستم ببینم نهار میدید یا تدارک تهیه ی نهار داخل دانشگاه رو دیدید؟

از سه حالت خارج نیست. حالت اول اینه که ناهار رو ما تهیه میکنیم و میاریم. در اینصورت یه تخمینی از تعداد میزنیم و بر اون اساس ناهار رو تهیه میکنیم و میاریم. دراینصورت صبح روز جشنواره موقع ورود افراد به سالن به تعدادی که ناهار تهیه کردیم ژتون میفروشیم بهشون. احتمال وقوع چنین چیزی کمه چون خودتون هم مستحضرید که چقدر دونیشن داریم. (مگر اینکه تو این یک هفته باقی‌مانده اسپانسر خوب پیدا کنیم)

حالت دوم اینه که ناهار نمیدیم و شما به بوفه دانشگاه (که قیمت‌هاش ارزونه به نسبت) یا یکی از رستوران‌های اطراف دانشگاه مراجعه میکنین. احتمال اینکه این اتفاق بیوفته هم کمه چون یه حالت سوم بهتری وجود داره.

حالت سوم اینه که در یک هفتهٔ باقی‌مانده یک ثبت‌نام میذاریم مخصوص ناهار و بخشی از هزینه ناهار رو از افرادی که میخوان اون روز براشون ناهار تهیه کنیم به صورت اینترنتی میگیریم و صبح میان ژتون‌هاشون رو تحویل میگیرن. احتمال این مورد از هر چیزی بیشتره. پیشنهاد من به شما اینه که تو خبرنامه سایت عضو شین تا موارد مهم مثل این از طریق ایمیل به اطلاعتون برسه.
عضویت در خبرنامه و اعلام حضور

 

 

پرسش‌های مربوط به همکاری با جشنواره

چرا باید به این جشنواره کمک کنیم؟

هدف جشنواره این است که شرکت‌کنندگان، بیش‌تر با نرم‌افزار آزاد آشنا شوند، بیش‌تر آموخته و به هم بیاموزند و فرهنگ مشارکت جمعی افزایش پیدا کند. حمایت از این چنین حرکت‌هایی، تلاشی برای پیشرفت جامعه است.
مشارکت در جشنواره

چگونه می‌توانم به این جشنواره کمک کنم؟

شما می‌تونید به چند روش، به جشنواره یاری برسانید.
نخست، حمایت علمی: در این جشنواره مقاله ارسال کنید، ارائه بدهید یا در برگذاری کارگاه‌ها مشارکت کنید.
مورد دوم، حمایت مالی: می‌توانید به صفحهٔ حمایت مالی رفته و با کمک مالی خود، به تأمین هزینه‌های جشنواره کمک کنید.
مورد آخر، کمک به تیم اجرایی: برای این کار می‌توانید به صفحهٔ ترللوی جشواره رفته و در قسمت‌های اجرایی مشارکت داشته باشید.
مشارکت در جشنواره

کارگاه چیست؟ چه تفاوتی با ارائه دارد؟

این جشنواره در دوبخش کارگاه‌‌ها و ارائه‌ها برگذار می‌شود، ارائه‌ها در سالن جابر و کارگاه‌ها در کلاس‌های دانشکده کامپیوتر دایر می‌شوند.
هدف کارگاه‌ها آموزش مجموعه‌ای از مهارت در زمینهٔ نرم‌افزارهای آزاد، گنو/لینوکس، برنامه‌نویسی و… است. در حالی که هدف بخش ارائه‌ها، ارائهٔ مقاله‌های فنّی یا فلسفی مرتبط با نرم‌افزار آزاد است.
شما می‌توانید با نگاه کردن به جدول زمان‌بندی جشنواره، برنامهٔ کارگاه‌ها و ارائه‌های مور علاقهٔ خود را بیابید.
جدول زمان‌بندی

مقاله‌ها باید در چه زمینه‌ای باشند؟

لازم است محتوای مقالات و کارگاه‌ها، دربارهٔ نرم‌افزار آزاد یا دانش آزاد باشد.
مقاله‌ها می‌توانند حاوی مطالب فنّی یا فلسفی در حوزهٔ نرم‌افزار آزاد باشند.
جهت آشنایی بیش‌تر معیارهای داوری مقالات را مطالعه کنید.
ارسال مقاله

جشنواره تا چه میزان دارای اعتبار علمی است؟

پاسخ این سوال به زودی نوشته خواهد شد.

آیا می‌توانم یک کارگاه یا ارائه داشته باشم؟

بله. مشارکت در این جشنواره برای همهٔ افراد آزاد است. اگرموضوعی برای برگذاری کارگاه، معرّفی و ارائهٔ عمومی در زمینهٔ نرم‌افزار آزاد دارید، می‌توانید از طریق فرم ارسال مقاله، ارائه یا کارگاه خود را ثبت کنید. خواهشمند است صفحهٔ معیارهای انتخاب مقالات را مطالعه فرمایید.
ارسال مقاله

مقالهٔ ارسالی باید چند صفحه باشه؟ چه معیارهایی در رابطه به داوری مقالات وجود داره؟

در مورد تعداد صفحه محدودیتی فعلا وجود نداره. یک صفحه هم مقاله محسوب میشه. فقط حجم مطلب باید بیشتر از زمانی که به عنوان "کمینه زمان لازم برای ارائه" موقع پر کردن فرم ارسال مقاله مینویسین باشه. در مورد ویژگی‌های نگارشی و محتوایی مقالات در فرم ارسال مقاله و صفحهٔ مقالات و در مورد شیوه داوری در اعلامیهٔ فراخوان توضیحاتی نوشته شده.
ارسال مقاله

آیا زمان ارسال مقالات تمدید خواهد شد؟

ممکنه تمدید شه ولی حتی اگر هم بشه خیلی نمیشه چون تا خود جشنواره زمان زیادی نداریم. پیشنهاد من به شما اینه که اگر میبینین الان وقت ندارین مقالرو آماده کنین یه چکیده خوب بنویسین براش و از فرم ارسال مقاله سابمیت کنین. (موقع سابمیت یه گزینه هست که مقاله الان آماده نیست ولی در آینده آماده میشه) بعدن هر وقت pdf مقاله آماده شد دوباره سابمیت کنین. ما خودمون بررسی میکنیم و اگر کسی یه موضوع رو برای بار دوم سابمیت کنه سابمیت دومش رو با قبلی merge می‌کنیم. چون اینکار به تیم اجرایی در برنامه ریزی جشنواره و تخمین زدن کمک میکنه.
ارسال مقاله

درباره منابع اینترنتی چه محدودیت‌هایی وجود داره؟

در رابطه با خصوصیات منابع اینترنتی طبق رهنمود استفاده از منابع اینترنتی ویکیپدیا عمل میکنیم.

۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۹ تا ۱۷