Demo

گزارش جشنوارهٔ سال ۱۳۹۴

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۴ در تهران، در تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۴ مصادف با ۱ اکتبر ۲۰۱۵، از ساعت ۹ تا ۱۷ به وقت تهران در سالن جابرابن‌حیان و دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در دو بخش کنفرانس و کارگاه‌های آموزشی برگزار شد.  در طول این مدت بیش از ۸۰۰ نفر از شهرهای مختلف ایران در این جشنواره شرکت کردند. شرکت در این جشنواره برای همهٔ علاقه‌مندان، آزاد و رایگان بود و بیشتر هزینه‌ها از طریق دونیشن افراد جامعهٔ نرم‌افزار آزاد در ایران تامین شد.

بیشتر سخنرانی‌های بخش کنفرانس با موضوعات غیرفنی بود. ارائه‌دهندگان بخش کنفرانس دربارهٔ موضوعات اهمیت حریم شخصی، جامعهٔ نرم‌افزار آزاد، معرفی نرم‌افزار آزاد، معرفی مدارک LPIC، درس حجیم آنلاین آزاد (ماک)، نرم‌افزار آزاد در کلان‌داده، ابزارها، آینده و رهنمودهای ویکی‌پدیا، بنیاد نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز ایران و سامانهٔ DLP سخنرانی کردند. ابتدای مراسم فیلم پیام ریچارد استالمن که به مناسبت جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران ضبط کرده بود، پخش شد. همچنین در بخش‌‌های استراحت، دو انیمیشن آزاد بنیاد بلندر به نام‌های Sintel و Cosmos Laundromat، مصاحبهٔ نلسون ماندلا دربارهٔ اوبونتو و کلیپ We are Linux پخش شد.

در بخش کارگاه‌ها، کارگاه‌های متنوعی با موضوعات فنی و عمومی به صورت موازی با بخش کنفرانس ارائه شد. کارگاه نصب و استفاده از سیستم عامل گنو/لینوکس در لابی دانشکدهٔ کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف از ساعت ۱۰ تا ۱۶ برگزار شد. سایر کارگاه‌ها با موضوعات ابزارهای توسعهٔ ویکی‌پدیا، ابزارهای حفظ حریم شخصی، آموزش نرم‌افزار بلندر، آموزش فریم‌ورک‌های فرانت‌اند، سخت‌افزار آزاد و آردوئینو، Embedded Linux From Scratch، امنیت (با موضوعات SELinux، کالی لینوکس، هک کلاه سفید و تست نفوذ به شبکه)، برنامه‌نویسی (با موضوعات نوشتن اپلیکشن با Qt و آشنایی با زبان برنامه‌نویسی R)، برنامه‌نویسی وب (با موضوعات آموزش فریمورک YII و کامپوننت‌نویسی برای جوملا) و سامانهٔ کنترل ورژن گیت در کلاس‌های دانشکدهٔ کامپیوتر برگزار شد. همچنین از مجموع ۲۳۲ پیامک ارسال شده در مسابقهٔ پیامکی ارائه اول با ۳۴ پیامک، ارائه دوم با ۳۳ پیامک و ارائه سوم با ۳۲ پیامک برنده شدند و جوایزی از طرف اسپانسر جشنواره به این افراد تقدیم شد.

همچنین یکی از بخش‌های موازی در این جشنواره نقاشی لوگوهای نرم‌افزار آزاد روی تیشرت بود. در این بخش افراد تیشرت‌های خود را در اختیار برگزارکنندهٔ آن قرار دادند و او روی لباس‌های افراد طرح‌های مورد نظر را نقاشی کرد که سود حاصل از آن صرف هزینه‌های خود جشنواره شد.

در این جشنواره ۱۶ نفر به عنوان تیم اجرایی و برگزارکنندهٔ رویداد و ۱۹ نفر به عنوان استف در روز جشنواره مشارکت کردند و از میان ۳۳ نفری که در سایت جشنواره مقاله یا پیشنهاد برگزاری کارگاه ثبت کردند بعد از برگزاری جلسات داوری ۱۳ نفر در بخش کارگاه‌ها و ۱۰ نفر در بخش همایش مطالب خود را ارائه کردند و شش عدد کلیپ جمعا به مدت ۴۸ دقیقه در سالن اصلی پخش شد. متاسفانه به دلیل نواقص فنی بعضی از ارائه‌ها یا کارگاه‌ها ضبط نشدند یا نیمه‌کاره ضبط شدند با این حال از مجموع ۲۴ ساعت محتوای ارائه شده در بخش کارگاه‌ها و همایش، بعد از تدوین جمعا ۱۲ ساعت فیلم سخنرانی به دست آمد که هر کدام در پنج قالب مختلف در سایت‌های یوتیوب، تخته‌سفید و آرشیو آپلود شدند.

میزان حمایت‌های مالی انجام شده مبلغ یک میلیون و چهارصد و سی هزار تومان توسط پنجاه نفر و با بالاترین مبلغ پانصد هزار تومان بوده است. در این رویداد در مجموع حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان خرج شده که گزارش ریز آن در سایت جشنواره منتشر شده است.

بازتاب جشنواره در رسانه‌ها به گونه‌ای بود که تعدادی از نشریات، فروم‌های اینترنتی، بلاگ‌ها، سایت‌های خبری، سایت‌های مرتبط با نرم‌افزار آزاد و شرکت‌های فناوری اطلاعات، خبر برگزاری جشنواره را منتشر کردند. همچنین شبکهٔ تلویزیونی الکوثر گزارشی به زبان عربی از جشنواره تهیه و پخش کرد. طرح‌های گرافیکی استفاده شده در این گزارش‌ها و سایت‌ها از طریق سایت رسمی جشنواره منتشر شدند.

در انتها، پس از تقدیر از تیم‌اجرایی، ارائه‌دهنده‌ها و حامیان مالی جشنواره، با عکس دسته‌جمعی شرکت‌کنندگان، مراسم به پایان رسید.

نقاشی طرح‌های نرم‌افزار آزاد روی پارچه

نقاشی طرح‌های نرم‌افزار آزاد روی پارچه، از بخش‌های متفاوت، جدید و هیجان‌انگیز جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران است. این بخش از ابتدای صبح جشنواره در حاشیهٔ مراسم اجرا می‌شود؛ به این صورت که شما همراه خود پیراهن، تیشرت، کیف، شال و هر پوشاک پارچه‌ای دیگری را که می‌خواهید یکی از طرح‌های نرم‌افزار آزاد روی آن نقاشی شود، می‌آورید تا در قبال دریافت هزینه‌ای طرح انتخابی شما توسط خانم ابتسام آخرتی برگزار کننده این بخش روی آن نقاشی شود و در پایان لباستان را تحویل می‌گیرید. درآمد حاصل از این بخش به عنوان کمک مالی (دونیت) به جشنواره، محسوب خواهد شد. البته غیر از تیشرت هر پوشاک پارچه‌ای که جنسش نخی باشه ترجیحا با رنگ سفید برای این بخش قابل استفاده می‌باشد.

لوگوها و اندازه هایی که برای جشن آماده شده‌است:

لوگو

ابعاد قابل نقاشی
Debian A4
Linux A5
ThePirateBay A4
GNOME A4 , 10*10
GNU A4
Arch A4 , 10*10
Ubuntu A4 , A5, 10*10
TOR 10*10
SFD logo A4
Copyleft 10*10

اگر لوگوی دیگری می‌خواهید که در فهرست بالا نیست همانجا میتوانید سفارش بدهید و یک تا دو هفته بعد از جشنواره تحویل بگیرید.
لازم به ذکر است این بخش اصلاً مجانی نیست و راهیست برای تامین هزینه‌های جشنواره.
به خاطر داشته باشید که درصورت تمایل به استفاده از این بخش در روز جشنواره یک پوشاک پارچه‌ای به همراه داشته باشید.

linux paint

تمدید مهلت ارسال مقالات

مهلت ارسال مقاله برای بخش‌ عمومی و کارگاه‌ها روز جمعه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ به پایان می‌رسد و داوری مقالات در برد ترللوی جشنواره، از فردای آن روز آغاز می‌شود. با این وجود با توجه به استقبال گستردهٔ جامعه، مهلت ارسال مقاله تا تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ تمدید شده است.

افرادی که از قبل چکیدهٔ مقالهٔ خود را در سایت ثبت کرده اما مقاله‌شان را ارسال نکردند، بایستی حداکثر تا تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ فایل pdf ارائهٔ خود را به دبیرخانهٔ جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار ارسال کنند.

افرادی که درخواست برگزاری کارگاه دارند، تا ۲۵ شهریور فرصت دارند، شیوهٔ برگزاری و محتوای کارگاه پیشنهادی خود را تکمیل و تصحیح کنند.

داوری و بحث در مورد مقالات ارسال شده از طریق برد عمومی ترللو، صورت گرفته و پس از جمع‌بندی، اشکالات مقاله مشخص و به نویسنده ارسال می‌شود، و نویسنده تا ۵ روز بعد از آن فرصت دارد که اشکالات را برطرف کند و مقاله را دوباره به دبیرخانهٔ جشنواره ارسال کند. برای داوری بخش کارگاه‌ها پس از هماهنگی با برگزارکننده، جلسات حضوری تشکیل می‌شود و در جلسهٔ حضوری مقالات داوری خواهند شد، اسامی افرادی که در جلسهٔ داوری حضور داشته باشند یا در روال داوری مقالات مشارکت کنند به عنوان تیم اجرایی، در جدول داوری علمی در سایت درج خواهد شد. همچنین از افرادی که مقالهٔ آن‌ها برای ارائه در بخش عمومی پذیرفته نشود، در بخش پوستر دعوت خواهد شد. جهت آشنایی با بخش پوستر، توضیحات مربوط به آن را در صفحهٔ ارائهٔ پوستر در ویکی‌پدیا مطالعه کنید.

به علت استقبال بیش از حد جامعه، این امکان هست که بعضی از کارگاه‌ها و ارائه‌ها با هم تلفیق شده و به صورت گروهی ارائه شود. در این مورد با ارائه‌دهندگان و برگزارکنندگان کارگاه‌‌ها، هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد.

در هفتهٔ پیش‌رو با تمام ارائه‌دهندگان و برگزارکنندگان کارگا‌ه‌ها برای هماهنگی مکان و زمان جلسات تماس گرفته می‌شود.

با آرزوی موفقیت

شرایط همکاری در بخش کارگاه‌ها

بخشی از برنامهٔ جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران، برگزاری کارگاه‌هایی با موضوعات متنوع است. برنامهٔ کارگاه‌ها، بر اساس نیازهای افراد مختلف جامعه از مبتدی تا پیشرفته در نظر گرفته شده است. در این برنامه‌ریزی کارگاه‌هایی به صورت ثابت برگزار می‌شوند. کارگاه‌های ثابت عموماً با هدف آشنایی کاربران جدید با سیستم‌عامل گنو/لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد برگزار می‌شوند. برنامه‌ریزی کارگاه‌های ثابت (مانند کارگاه نصب سیستم‌عامل گنو/لینوکس) در برد ترللوی جشنواره، انجام می‌شود. جهت مشارکت در این کارگاه‌ها می‌توانید به برد ترللوی جشنواره رفته و اعلام آمادگی کنید.

قسمتی دیگر از کارگاه‌ها موضوع از پیش‌تعیین‌شده‌ای ندارند و توسط افراد جامعه پیشنهاد داده می‌شوند، جهت در خواست برگزاری کارگاه می‌توانید از طریق فرم ارسال مقالات اقدام کنید. موضوع کارگاه‌های جشنواره مرتبط با دانش آزاد، نرم‌افزارهای آزاد و آموزش دانش نرم‌افزار و کامپیوتر است. با توجه به ماهیت آموزشی این بخش، برای پیشنهاد برگزاری کارگاه نیاز به ارسال pdf نیست و تنها توضیحات کارگاه و بیان شیوهٔ برگزاری کفایت می‌کند. همچنین برای انتخاب کارگاه‌ها داوری وجود ندارد.

ارائه‌های تعاملی‌تر نیز برای بخش کارگاه مناسب‌تر هستند، به دلیل این که ارائه‌های تعاملی با جمعیت بالا امکان‌پذیر نیست و ظرفیت کارگاه‌ها نسبت به ارائه‌های اصلی کمتر است. ارائه‌هایی که موضوع جدیدی ندارند، و بیشتر هدف آموزشی دارند، در بخش کارگاه استفاده می‌شوند. همچنین فعالیت‌هایی که نیاز به امکانات بیشتر دارند، (مانند امکانات شبکه، ارائهٔ کاتالوگ و ...) برای بخش کارگاه در نظر گرفته شده‌اند.

امکان دارد بعضی از ارائه‌ها، به علت کمبود امکانات در بخش کارگاه دعوت شوند (یا برعکس).

توجه کنید برای هماهنگی کارگاه‌ها قبل از همایش یک جلسهٔ حضوری با برگزارکنندگان هر کارگاه برگزار می‌شود، تا شرایط برگزاری کارگاه، امکانات مورد نیاز و تخمین شرکت‌کنندگان در آن جلسه بررسی شود. برای برگزاری کارگاه لازم است که گردانندگان کارگاه در این جلسه شرکت کنند. برای هماهنگی این جلسه با گردانندگان کارگاه‌ها تماس گرفته می‌شود.

به امید دیدار شما در روز آزادی نرم‌افزار تهران

اعلامیهٔ فراخوان ارسال مقالات

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران مورخ ۹ مهر ۱۳۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف، در دو بخش عمومی و کارگاه‌ها و با محوریت معرفی، ترویج، افزایش کاربرد و استفاده، جذب مشارکت و حمایت جامعه و تولید در زمینهٔ نرم‌افزار آزاد برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند مقالات و موضوعات پیشنهادی خود را جهت ارائه در بخش کنفرانس، پوستر یا کارگاه‌ها تا تاریخ ۲۰ شهریور از طریق صفحهٔ ارسال مقاله، به دبیرخانهٔ جشنواره ارسال کنند، تا پس از داوری، مقالات برگزیده برای ارائه در روز جشنواره اعلام شود. کلیهٔ موضوعات تخصصی یا عمومی در حوزهٔ نرم‌افزار آزاد قابل پذیرش است. برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ روش داوری، معیارهای انتخاب مقالات و نحوهٔ تنظیم و ارسال مقاله صفحهٔ مقالات سایت جشنواره را مطالعه کنید.

مقالات ارسالی تنها با مجوز‌های آزاد قابل پذیرش بوده و در صفحهٔ مقالات منتشر خواهد شد. داوری مقالات در برد عمومی جشنواره در ترللو و بر اساس معیارهای اعلام شده صورت می‌گیرد و نتیجهٔ آن به اطلاع شما عزیزان می‌رسد. سپس درصورت عدم پذیرش مقاله جزئیات داوری به فرستنده ارائه می‌شود و به او فرصتی داده می‌شود تا اصلاحات مربوطه را انجام دهد و مقاله را مجددا برای داوری نهایی ارسال کند. لازم به ذکر است خود نویسنده نیز می‌تواند با عضویت در برد عمومی جشنواره در بحث‌های مرتبط با داوری مقاله‌‌اش سهیم باشد و از آن دفاع کند یا در نظرخواهی که در رابطه با هر ملاک صورت می‌گیرد، شرکت کند.

به امید دیدار شما در روز آزادی نرم‌افزار تهران

۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۹ تا ۱۷