Demo

گزارش جشنوارهٔ سال ۱۳۹۴

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۴ در تهران، در تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۴ مصادف با ۱ اکتبر ۲۰۱۵، از ساعت ۹ تا ۱۷ به وقت تهران در سالن جابرابن‌حیان و دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در دو بخش کنفرانس و کارگاه‌های آموزشی برگزار شد.  در طول این مدت بیش از ۸۰۰ نفر از شهرهای مختلف ایران در این جشنواره شرکت کردند. شرکت در این جشنواره برای همهٔ علاقه‌مندان، آزاد و رایگان بود و بیشتر هزینه‌ها از طریق دونیشن افراد جامعهٔ نرم‌افزار آزاد در ایران تامین شد.

بیشتر سخنرانی‌های بخش کنفرانس با موضوعات غیرفنی بود. ارائه‌دهندگان بخش کنفرانس دربارهٔ موضوعات اهمیت حریم شخصی، جامعهٔ نرم‌افزار آزاد، معرفی نرم‌افزار آزاد، معرفی مدارک LPIC، درس حجیم آنلاین آزاد (ماک)، نرم‌افزار آزاد در کلان‌داده، ابزارها، آینده و رهنمودهای ویکی‌پدیا، بنیاد نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز ایران و سامانهٔ DLP سخنرانی کردند. ابتدای مراسم فیلم پیام ریچارد استالمن که به مناسبت جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران ضبط کرده بود، پخش شد. همچنین در بخش‌‌های استراحت، دو انیمیشن آزاد بنیاد بلندر به نام‌های Sintel و Cosmos Laundromat، مصاحبهٔ نلسون ماندلا دربارهٔ اوبونتو و کلیپ We are Linux پخش شد.

در بخش کارگاه‌ها، کارگاه‌های متنوعی با موضوعات فنی و عمومی به صورت موازی با بخش کنفرانس ارائه شد. کارگاه نصب و استفاده از سیستم عامل گنو/لینوکس در لابی دانشکدهٔ کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف از ساعت ۱۰ تا ۱۶ برگزار شد. سایر کارگاه‌ها با موضوعات ابزارهای توسعهٔ ویکی‌پدیا، ابزارهای حفظ حریم شخصی، آموزش نرم‌افزار بلندر، آموزش فریم‌ورک‌های فرانت‌اند، سخت‌افزار آزاد و آردوئینو، Embedded Linux From Scratch، امنیت (با موضوعات SELinux، کالی لینوکس، هک کلاه سفید و تست نفوذ به شبکه)، برنامه‌نویسی (با موضوعات نوشتن اپلیکشن با Qt و آشنایی با زبان برنامه‌نویسی R)، برنامه‌نویسی وب (با موضوعات آموزش فریمورک YII و کامپوننت‌نویسی برای جوملا) و سامانهٔ کنترل ورژن گیت در کلاس‌های دانشکدهٔ کامپیوتر برگزار شد. همچنین از مجموع ۲۳۲ پیامک ارسال شده در مسابقهٔ پیامکی ارائه اول با ۳۴ پیامک، ارائه دوم با ۳۳ پیامک و ارائه سوم با ۳۲ پیامک برنده شدند و جوایزی از طرف اسپانسر جشنواره به این افراد تقدیم شد.

همچنین یکی از بخش‌های موازی در این جشنواره نقاشی لوگوهای نرم‌افزار آزاد روی تیشرت بود. در این بخش افراد تیشرت‌های خود را در اختیار برگزارکنندهٔ آن قرار دادند و او روی لباس‌های افراد طرح‌های مورد نظر را نقاشی کرد که سود حاصل از آن صرف هزینه‌های خود جشنواره شد.

در این جشنواره ۱۶ نفر به عنوان تیم اجرایی و برگزارکنندهٔ رویداد و ۱۹ نفر به عنوان استف در روز جشنواره مشارکت کردند و از میان ۳۳ نفری که در سایت جشنواره مقاله یا پیشنهاد برگزاری کارگاه ثبت کردند بعد از برگزاری جلسات داوری ۱۳ نفر در بخش کارگاه‌ها و ۱۰ نفر در بخش همایش مطالب خود را ارائه کردند و شش عدد کلیپ جمعا به مدت ۴۸ دقیقه در سالن اصلی پخش شد. متاسفانه به دلیل نواقص فنی بعضی از ارائه‌ها یا کارگاه‌ها ضبط نشدند یا نیمه‌کاره ضبط شدند با این حال از مجموع ۲۴ ساعت محتوای ارائه شده در بخش کارگاه‌ها و همایش، بعد از تدوین جمعا ۱۲ ساعت فیلم سخنرانی به دست آمد که هر کدام در پنج قالب مختلف در سایت‌های یوتیوب، تخته‌سفید و آرشیو آپلود شدند.

میزان حمایت‌های مالی انجام شده مبلغ یک میلیون و چهارصد و سی هزار تومان توسط پنجاه نفر و با بالاترین مبلغ پانصد هزار تومان بوده است. در این رویداد در مجموع حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان خرج شده که گزارش ریز آن در سایت جشنواره منتشر شده است.

بازتاب جشنواره در رسانه‌ها به گونه‌ای بود که تعدادی از نشریات، فروم‌های اینترنتی، بلاگ‌ها، سایت‌های خبری، سایت‌های مرتبط با نرم‌افزار آزاد و شرکت‌های فناوری اطلاعات، خبر برگزاری جشنواره را منتشر کردند. همچنین شبکهٔ تلویزیونی الکوثر گزارشی به زبان عربی از جشنواره تهیه و پخش کرد. طرح‌های گرافیکی استفاده شده در این گزارش‌ها و سایت‌ها از طریق سایت رسمی جشنواره منتشر شدند.

در انتها، پس از تقدیر از تیم‌اجرایی، ارائه‌دهنده‌ها و حامیان مالی جشنواره، با عکس دسته‌جمعی شرکت‌کنندگان، مراسم به پایان رسید.

۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۹ تا ۱۷