Demo

پرسش‌های پرتکرار

اگر شما هم پرسش دارید از طریق صفحهٔ تماس با ما یا ایمیل sfd[AT]fsug[DOT]ir با ما در میان بگذارید.

 

 

پرسش‌های مربوط به نرم‌افزار آزاد

نرم‌افزار آزاد یعنی چه؟

نرم‌افزار آزاد (به انگلیسی Free Software) نرم‌افزاری است که در آن، کاربر نرم‌افزار را کنترل می‌کند، نه نرم‌افزار کاربر را.

هر نرم‌افزاری که ۴ آزادی زیر را برای کاربران رایانه فراهم کند، نرم‌افزار آزاد است:
  • آزادی ۰: آزادی اجرای نرم‌افزار به هر منظوری.
  • آزادی ۱: آزادی مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای نیاز خود.
  • آزادی ۲: آزادی بازتوزیع نرم‌افزار، برای کمک به دیگران.
  • آزادی ۳: آزادی ایجاد تغییر در نرم‌افزار و بازتوزیع نگارش‌های تغییر یافته.
ادامهٔ مطلب

نرم‌افزار آزاد همان اوپن‌سورس یا متن‌باز است؟

خیر. نرم‌افزار اوپن‌سورس یا متن‌باز به نرم‌افزاری گقته می‌شود که افراد به کد منبع (source) آن دسترسی داشته باشند. این شیوهٔ توسعه به دلیل  جلب مشارکت افراد بیش‌تر اتّخاذ می‌شود، چون افراد خارج از شرکت نیز می‌توانند کد نرم‌افزار را مشاهده کنند. این شیوهٔ توسعه هم می‌تواند برای نرم‌افزارهای آزاد  و هم برای نرم‌افزارهای انحصاری به کار رود.

در دنیای نرم‌افزارهای آزاد توجّه خاصی به عدم استفاده از اصطلاح متن‌باز به جای نرم‌افزار آزاد وجود دارد. تفاوت فلسفهٔ این دو نام در واژهٔ آزادی است. در نرم‌افزار آزاد، آزادی کاربر مهم‌ترین هدف یک نرم‌افزار دانسته و موادی چون امنیت و کیفیت نرم‌افزار مواردی است که ناگزیر، با  آزادی نرم‌افزار به دست می‌آیند، ولی هدف متن‌باز تنها کیفیت کد نرم‌افزار است.
ادامهٔ مطلب

لینوکس چیست؟ گنو چیست؟ گنو/لینوکس چیست؟

لینوکس (به انگلیسی Linux) یک کرنل مشابه کرنل یونیکس و از نوع یک‌پارچه است که در سال ۱۹۹۱ توسّط لینوس توروالدز به صورت آزاد منتشر شد. مشهورترین سیستم‌عامل‌هایی که امروزه از این کرنل استفاده می‌کنند، گنو/لینوکس و اندروید هستند.
سیستم‌عامل گنو (به انگلیسی GNU) در سال ۱۹۸۳ با هدف ایجاد سیستم‌عاملی کامل و آزاد شبیه به یونیکس به‌وسیله ریچارد استالمن پایه‌گذاری شد. در سال ۱۹۸۴ پروژه‌ای با نام پروژهٔ گنو با هدف پشتیبانی و تولید نرم‌افزار آزاد برای این سیستم‌عامل تأسیس شد. بنیاد نرم‌افزار آزاد در سال ۱۹۸۵ با هدف حمایت از جنبش نرم‌افزار آزاد و به ویژه پروژهٔ گنو شروع به کار کرد.
گنو/لینوکس (GNU/Linux در انگلیسی) سیستم‌عاملی است که از ترکیب سیستم‌عامل  و کرنل لینوکس به وجود آمده است. کرنل اصلی خود سیستم‌عامل گنو، هِرد نام دارد.
بر خلاف آن‌چه در میان مردم عادی رواج دارد، لینوکس یک سیستم‌عامل نیست و چیزی به نام «سیستم‌عامل لینوکس» وجود ندارد. آن‌چه عموماً توسّط افراد به این نام خوانده می‌شود، همان «سیستم‌عامل گنو/لینوکس» است.
ادامهٔ مطلبگنو

 

 

پرسش‌های مربوط به جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار

روز آزادی نرم‌افزار چیست؟

کاربران نرم‌افزارهای آزاد روز آزادی نرم‌افزار (Software Freedom Day) را جشن می‌گیرند. هدف اصلی این جشن‌ها، معرفی این مفهوم به دیگران و تشویق آن‌ها به استفاده از نرم‌افزارهای آزاد است.
اولین بار این روز در ۲۸ اوت سال ۲۰۰۴ توسط ۷۰ گروه در نقاط مختلف جهان جشن گرفته شد. هر ساله نزدیک ۳۰۰ گروه کاربری در سراسر دنیا این روز را جشن می‌گیرند. سال‌های پیش به‌جز تهران این جشن توسط گروه‌های فعال کاربری شاهین‌شهر، اصفهان، کرج و دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ بنیاد دانش آزاد مجری برگزاری این جشن در تهران بود.
ادامهٔ مطلب

چگونه می‌توانم در جشنواره شرکت کنم؟

شرکت در جشنواره برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که روز هشتم مهر، خود را به محل برگزاری جشنواره برسانید.
مشارکت در جشنواره

آیا این جشنواره به ثبت نام نیاز دارد؟

شرکت در جشنواره به ثبت نام نیاز نداره. برای ورود به دانشگاه تنها کافیه که شما کارت ورود به دانشگاه رو داشته باشید. این کارت به زودی آماده میشه و در اختیار افراد قرار می‌گیره. همچنین شما می‌تونید قبل از جشنواره حضور خودتونو اعلام کنید و  ببنید که کدوم یکی از دوستانتون تو جشنواره شرکت می‌کنن.
اعلام حضور جشنواره

آیا شرکت در جشنواره، پیش‌نیاز خاصی دارد؟

جشنواره در دو بخش کارگاه‌ها و همایش برگزار می‌شود. برنامهٔ جشنواره به گونه‌ای ست که تنوّع موضوعات زیاد است و برای همهٔ اقشار کاربران نرم‌افزارهای آزاد و افرادی که می‌خواهند با نرم‌افزار آزاد آشنا شوند، مفید باشد.
اگر تاکنون سیستم‌عامل گنو/لینوکس را نصب نکرده یا موفّق به استفاده از آن نشده‌اید، می‌توانید در کارگاه نصب و استفاده از این سیستم‌عامل حضور بیابید. دوستان ما در این کارگاه، شما را راهنمایی خواهند کرد.
در صورتی که با تعریف نرم‌افزار آزاد آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از شرکت در جشنواره، تعریف آن را خوانده و با یک آشنایی مختصر، در جشنواره شرکت نمایید.
برنامهٔ جشنواره، برای افرادی که با گنو/لینوکس و نرم‌افزارهای آزاد آشنا هستند و می‌خواهند بیش‌تر یاد بگیرند، دارای قسمت‌های علمی و عمیق‌تر نیز هست.
جدول زمان‌بندی

این جشنواره چند وقت یک بار برگزار میشه؟

روز آزادی نرم‌افزار از نظر تقویمی سومین شنبه سپتامبر هست و سالی یکبار تکرار میشه ولی اینکه در تهران بتونیم برگزار کنیم یا نه، بستگی به مشارکت جامعه داره. سال بعد هم اگر مشکل مالی یا نیروی انسانی یا مکان نداشته باشیم برگزار میشه.
ادامهٔ مطلب

امکان حضور در تهران را ندارم. چه‌طور از برنامه‌های جشنواره استفاده کنم؟

تمام ارائه‌ها ضبط خواهد شد و روی یوتیوب و سایت‌های دیگری بارگذاری خواهند شد.
هم‌چنین می‌توانید از طریق پخش زندهٔ اینترنتی، در جشنواره حضور پیدا کنید.
پخش زنده

می‌خواستم ببینم نهار می‌دید یا تدارک تهیهٔ نهار داخل دانشگاه رو دیدید؟

یک ثبت‌نام فقط مخصوص ناهار گذاشتیم و هزینهٔ ناهار رو از افرادی که می‌خوان اون روز براشون ناهار تهیه کنیم به صورت اینترنتی می‌گیریم. در روز جشنواره یا اعلام نام و نام خانوادگی می‌تونید ناهار رو در محل سلف ویژهٔ دانشگاه تحویل بگیرید. همین الان می‌تونید ناهار روز جشنواره رو سفارش بدید.

فرم سفارش ناهار

فیلم‌ها و سایر منابع مرتبط با ارائه‌ها روی سایت قرار میگیره؟ چقدر بعد از جشنواره؟

مشابه دوره‌های قبل روی سایت قرارخواهد گرفت. تمام منابع مرتبط با جشنواره شامل فیلم‌ها و کلیپ‌های پخش شده در سالن‌ها، جزئیات کارگاه‌ها، اسلایدها، نسخهٔ اصلاح‌شدهٔ مقالات، سرفصل‌ها و کلیدواژه‌های هر ارائه، چکیدهٔ ارائه‌ها، فیلم کامل ارائه یا کارگاه و اسکرین‌کست ضبط شده با زیرنویس اصطلاحات تخصصی و پرسش‌های مطرح شده و لینک‌ها، لینک‌های مرتبط با کارگاه، کدها و ... بعد از گرداوری و تدوین مشابه دوره‌های قبل روی سایت جشنواره قرار خواهد گرفت.

حجم کار مربوط به آماده‌سازی این محتوا مقداری زیاد است برای همین نمی‌شود فعلا زمان مشخصی برای آن اعلام کرد. می‌توانید در خبرنامهٔ ایمیلی سایت و کانال تلگرام ثبت‌نام کنید تا در جریان زمان تکمیل آپلود فیلم‌ها و سایر منابع مرتبط با ارائه‌ها قرار بگیرید.

 

 

پرسش‌های مربوط به همکاری با جشنواره

چرا خوبه که به این جشنواره کمک کنیم؟

هدف جشنواره این است که شرکت‌کنندگان، بیش‌تر با نرم‌افزار آزاد آشنا شوند، بیش‌تر آموخته و به هم بیاموزند و فرهنگ مشارکت جمعی افزایش پیدا کند. حمایت از این چنین حرکت‌هایی، تلاشی برای پیشرفت جامعه است.
مشارکت در جشنواره

شرایط همکاری در جشنواره چیست؟ چگونه می‌توانم به جشنواره کمک کنم؟

تنها شرط همکاری در این جشنواره داشتن علاقه است و شرایط به خصوصی وجود ندارد.

همکاری در این جشنواره روش‌های گوناگونی دارد. به طور کلی در زمینه‌ی علمی، مالی و اجرایی می‌توانید با جشنواره همکاری کنید. ثبت ارائه یا کارگاه یا پوستر در سایت، مشارکت در برگزاری کارگاه‌ها، همکاری در یکی از تیم‌های اجرایی، همکاری به عنوان استف در روز جشنواره، حمایت‌ مالی، همکاری در پخش شدن اخبار جشنواره در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و در پایان حتی حضور شما در روز جشنواره نوعی حمایت محسوب می‌شود. روش‌های مشارکت در این جشنواره به طور دقیق‌تر در صفحه‌ی مربوط به آن در سایت نوشته شده. اینکه نحوه همکاری شما با جشنواره در کدام یک از این دسته‌ها قرار می‌گیرد بستگی به علاقه و توانایی‌های شما دارد.

در صفحه‌ی همکاری با تیم اجرایی روش همکاری با تیم اجرایی نوشته شده. ابتدا درخواست خود را برای عضویت در بورد ترللو در کارت مربوط به آن اعلام کنید و بعد در جلسات حضوری که از طریق همان بورد اطلاع‌رسانی می‌شود شرکت کنید.

مشارکت در جشنواره

کارگاه چیست؟ چه تفاوتی با ارائه دارد؟

این جشنواره در دو بخش کارگاه‌ها و ارائه‌ها برگزار می‌شود، ارائه‌ها در سالن جابر و کارگاه‌ها در ساختمان تالارها دایر می‌شوند.
هدف کارگاه‌ها آموزش مجموعه‌ای از مهارت در زمینهٔ نرم‌افزارهای آزاد، گنو/لینوکس، برنامه‌نویسی و… است. در حالی که هدف بخش ارائه‌ها، ارائهٔ مقاله‌های فنّی یا فلسفی مرتبط با نرم‌افزار آزاد است.
شما می‌توانید با نگاه کردن به جدول زمان‌بندی جشنواره، برنامهٔ کارگاه‌ها و ارائه‌های مور علاقهٔ خود را بیابید..
جدول زمان‌بندی

ارائه‌ها باید در چه زمینه‌ای باشند؟

لازم است محتوای مقالات و کارگاه‌ها، دربارهٔ نرم‌افزار آزاد یا دانش آزاد باشد.
ارائه‌ها می‌توانند حاوی مطالب فنّی یا فلسفی در حوزهٔ نرم‌افزار آزاد باشند.
جهت آشنایی بیش‌تر معیارهای سنجش علمی را مطالعه کنید.
ارسال مشخصات ارائه

جشنواره تا چه میزان دارای اعتبار علمی است؟

پاسخ این سوال به زودی نوشته خواهد شد.

آیا می‌توانم یک کارگاه یا ارائه داشته باشم؟

بله. مشارکت در این جشنواره برای همهٔ افراد آزاد است. اگر موضوعی برای برگزاری کارگاه، معرّفی و ارائهٔ عمومی در زمینهٔ نرم‌افزار آزاد دارید، می‌توانید از طریق فرم ارسال مشخصات ارائه، موضوع خود را ثبت کنید. خواهشمند است صفحهٔ معیارهای انتخاب مقالات را مطالعه فرمایید.
ارسال مشخصات ارائه

حجم محتوای ارائهٔ ارسالی چقدر باشه؟ چه معیارهایی در رابطه با سنجش علمی وجود داره؟

در مورد تعداد صفحه محدودیتی فعلا وجود نداره. یک صفحه هم مقاله محسوب میشه. فقط حجم مطلب باید از زمانی که به عنوان "کمینه زمان لازم برای ارائه مینویسین بیشتر باشه. در مورد ویژگی‌های نگارشی و محتوایی ارائه‌ها در فرم ارسال مشخصات ارائه و صفحهٔ مقالات و در مورد شیوهٔ سنجش علمی در اعلامیهٔ فراخوان توضیحاتی نوشته شده.
ارسال مشخصات ارائه

آیا زمان ارسال مقالات تمدید خواهد شد؟

ممکنه تمدید شه ولی حتی اگر هم بشه خیلی نمیشه چون تا خود جشنواره زمان زیادی نداریم. پیشنهاد من به شما اینه که اگر میبینین الان وقت ندارین مقاله رو آماده کنین یه چکیده خوب بنویسین براش و از فرم ارسال مقاله سابمیت کنین. (موقع سابمیت یه گزینه هست که مقاله الان آماده نیست ولی در آینده آماده میشه) بعدن هر وقت pdf مقاله آماده شد دوباره سابمیت کنین. ما خودمون بررسی میکنیم و اگر کسی یه موضوع رو برای بار دوم سابمیت کنه سابمیت دومش رو با قبلی merge می‌کنیم. چون اینکار به تیم اجرایی در برنامه ریزی جشنواره و تخمین زدن کمک میکنه.
ارسال مقاله

درباره منابع اینترنتی چه محدودیت‌هایی وجود داره؟

در رابطه با خصوصیات منابع اینترنتی طبق رهنمود استفاده از منابع اینترنتی ویکیپدیا عمل میکنیم.

اهداف جشنواره

سعی بر آن شده تا با برگزاری ارائه‌ها و کارگاه‌های متنوع و با بهره‌گیری از تجارب افراد فعال در جامعهٔ نرم‌افزار آزاد و دانش آزاد، قدم‌هایی در راستای گسترش این مفاهیم در جامعه برداشته شود. به طور خلاصه می‌توان گفت محورهای اصلی برنامه‌های این جشنواره معرفی، ترویج، افزایش کاربرد و استفاده، جذب مشارکت افراد و جلب حمایت جامعه و تولید در زمینهٔ نرم‌افزار آزاد و دانش آزاد است. به طور کلی اهداف همایش به دو صورت دسته‌بندی می‌شود.

اهداف موضوعی

  • نرم‌افزار آزاد
  • دانش آزاد

     

اهداف اجرایی

  • ترویج
  • کاربرد و استفاده
  • معرفی
  • جذب مشارکت‌کننده و حمایت جامعه
  • تولید

به ازای هر کدام از اهداف موضوعی پنج هدف اجرایی تعریف شده‌است. برای نمونه نرم‌افزار آزاد در اجرا پنج ما به‌ازا دارد: ترویج نرم‌افزار آزاد، کاربرد و استفاده از نرم‌افزار آزاد، معرفی نرم‌افزار آزاد، جذب مشارکت‌کننده و حمایت جامعه از نرم‌افزار آزاد و پروژه‌های مرتبط و تولید نرم‌افزار آزاد. برای موضوع مانند دانش آزاد نیز اهداف اجرایی به این صورت تعیین شده‌است.

شرکت در جشنواره

شرکت در این جشنواره بدون هیچ محدودیتی برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است. در صورت تمایل می‌توانید، از طریق صفحهٔ اعلام حضور، حضور خود را در جشنواره اعلام کنید، یا در خبرنامهٔ جشنواره عضو شوید. ایمیل‌های شما نزد تیم اطلاع‌رسانی محفوظ بوده و تنها برای اطلاع‌رسانی همین رویداد و دوره‌های بعدی جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران استفاده خواهد شد. همچنین می‌توانید لینک RSS صفحهٔ اخبار را به برنامهٔ خبرخوان خود اضافه کنید.

جشنواره روز آزادی نرم‌افزار برای برگزاری بهتر به کمک‌های داوطلبانه شما عزیزان نیاز دارد.

برای حمایت علمی از جشنواره، ابتدا شرایط برگزاری کارگاه و اعلامیهٔ فراخوان ارسال مقاله را مطالعه نمایید و سپس از طریق فرم ارسال مقاله اقدام به پیشنهاد موضوع یا ارسال مقاله نمایید.

همچنین می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی از دوستان خود دعوت کنید تا در جشنواره مشارکت کنند یا یک نسخه از بنر تبلیغاتی را در وبلاگ خود قرار دهید و با انتشار یک مطلب از آنها هم دعوت کنید در این جشنواره شرکت کنند. همچنین پوستر جشنواره با کیفیت بالا در صفحهٔ بنر و پوستر تبلیغاتی قرار گرفته و می‌توانید یک نسخه از آن را چاپ و در جایی که دوست دارید نصب کنید.

هزینه‌های این جشنواره از طریق حمایت مالی داوطلبانهٔ افراد (دونیشن) و کمک اسپانسر‌ها تامین می‌شود. شما هم می‌توانید برای کمک به تامین هزینه‌های این جشنواره حمایت مالی کنید. فهرست حامیان مالی و مبلغ حمایت شده به همراه ریز هزینه‌ها در صفحهٔ معرفی حامیان مالی درج می‌گردد. همچنین در هنگام حمایت مالی می‌توانید مشخص کنید که مبلغ واریزی برای چه منظوری می‌خواهید استفاده شود. به خاطر داشته باشید که حمایت شما بیش از مبلغ آن برای جامعه نرم‌افزار آزاد سودمند خواهد بود.

برای همکاری در امور اجرایی و روند برگزاری جشنواره، همکاری با تیم اجرایی را مطالعه کنید.

درصورت وجود هر گونه سوال یا ابهام دربارهٔ جشنواره از فرم تماس با ما استفاده کنید.

به امید دیدار در جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار

تیم اجرایی

همکاری با جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار

در صورتیکه مایل به همکاری در زمینه‌های علمی، هنری، تبلیغاتی، امکانات و خدمات و یا فعالیت‌های اجرایی هستید، می توانید به صورت داوطلبانه با ما همکاری کنید. برای همکاری می‌توانید از طریق برد عمومی جشنواره در ترللو با ما همکاری کنید، یا از طریق صفحهٔ تماس با ما ما یا ایمیل sfd [at] fsug.ir با ما تماس بگیرید.

برنامه‌ریزی جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار با مشارکت آزاد و داوطلبانهٔ افراد جامعه از طریق برد ترللو انجام شده است. داوری و انتخاب ارائه‌ها و کارگاه‌ها، هماهنگی و هدف‌گذاری، اطلاع‌رسانی و انجام کارهای خدماتی و فنی همگی از طریق برد عمومی ترللو صورت گرفته است. شما می‌توانید جهت مشارکت در جشنواره و یا سنجش علمی ارائه‌ها به برد عمومی جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران سال ۱۳۹۵ مراجعه کنید.

همچنین برنامه‌ریزی و مشارکت در طراحی، توسعه، و تکمیل محتوای سایت جشنواره نیز با مشارکت داوطلبانهٔ افراد از طریق برد ترللوی سایت جشنواره صورت گرفته است.

بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی‌های رویداد، برگرفته از ایده‌ها و فعالیت‌‌های افراد در برد ترللوی جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۳ تهران است.

تیم اجرایی قبل از جشنواره:

 
سعید علیجانی
مسعود صدرنژاد
امیرحسین گودرزی                  
میلاد عامری                      
دانیال بهزادی                  
سید علی حسینی                        
مهرداد بنددار                  
محمدحسین هوشمندی                      
محمدمهدی محمدی                        
سید مسیح علوی                      
علی رستمی                      
کوشا اسماعیل‌پور                      
سید محمد جواد فیض‌آبادی ثانی                        
علیرضا پورعابدین                        
پژمان جهانی                        
حمیدرضا گودرزی                        
ابتسام آخرتی

تیم اجرایی روز جشنواره:

 
سعید علیجانی
مسعود صدرنژاد
امیرحسین گودرزی          
مهرداد بنددار        
سید مسیح علوی        
علی رستمی            
کوشا اسماعیل‌پور            
محسن رجبی          
رامین فیاض‌زاده            
رعنا فیاض‌زاده          
حمیدرضا گودرزی          
زهرا رحیمی            
وحید عالم‌فرد          
بهداد عابدی            
حسین کمالزاده            
هلیا میرزازاده            
امین خلیقی            
سید محمد جواد فیض‌آبادی ثانی          
پژمان جهانی            
امین مترصل          
احمد طاهری            
عرفان بشارت
دانیال بهزادی
ابتسام آخرتی

تیم اجرایی بعد از جشنواره:

 
سعید علیجانی
مسعود صدرنژاد
رامین فیاض‌زاده

روز آزادی نرم‌افزار چه روزی است؟

معرفی روز آزادی نرم‌افزار

روز آزادی نرم‌افزار (SFD) روزی است که طرفداران نرم‌افزار آزاد، آن را جشن می‌گیرند. هدف اصلی این جشن‌ها، معرفی مفهوم نرم‌افزار آزاد به دیگران و تشویق آن‌ها به استفاده از آن است. اولین بار این روز در ۲۸ اوت سال ۲۰۰۴ جشن گرفته شد. سال اول ۷۰ گروه در نقاط مختلف جهان جشن‌ها را برگزار کردند. این عدد در سال بعد به ۳۰۰ تیم در ۶۰ کشور رسید و تا جایی که پیش رفت که در سال ۲۰۰۸، این جشن در ۹۰ کشور جهان برگزار شد.
از سال ۲۰۰۶ به بعد، تصمیم گرفته شد تا روز آزادی نرم‌افزار در سومین شنبه سپتامبر جشن گرفته شود. گروهی به نام آزادی نرم‌افزار بین‌الملل مرجع تصمیم‌گیری‌های کلان در مورد روز آزادی نرم‌افزار و هماهنگی و حمایت از تیم‌های برگزارکننده است.


بنیاد آزادی نرم‌افزار بین‌الملل (SFI) یک بنیاد ناسودبر است که هدایت کنندهٔ رسمی روز آزادی نرم‌افزار است. این بنیاد وظیفه دارد تا برای ارسال هدایا برنامه ریزی کند و همچنین با شرکت‌های مختلف برای حمایت این روز قرارداد ببندد. SFI دارای معافیت مالیاتی در آمریکا است. نام بنیاد آزادی نرم‌افزار بین‌الملل برای این انتخاب شده است تا با رویداد روز نرم‌افزار آزاد تداخل ایجاد نکند.


حمایت‌کننده اصلی این روز از ابتدا شرکت کنونیکال، حامی توزیع گنو/لینوکس اوبونتو است. بعد از آن IBM، سان مایکروسیستمز، DKUUG، گوگل، ردهت، Linode، نوکیا و هم‌اکنون MakerBot و qt و البته بنیاد نرم‌افزار آزاد و بنیاد نرم‌افزار آزاد اروپا به حمایت از این روز پرداختند. البته هم‌اکنون آی‌بی‌ام و سان مایکروسیستمز از این روز حمایت نمی‌کنند. دو وبگاه Ubuntu User و Linux Magzine با بنیاد SFI در زمینهٔ پوشش خبری این روز همکاری می‌کنند. همچنین هر تیم نیز می‌تواند به صورت جداگانه حامی‌های محلی داشته باشد و همچنین روزنامه‌ها و تلویزیون محلی هر تیم نیز این رویداد را پوشش خبری می‌دهند.

پیشینهٔ رویداد در ایران

سال ۱۳۹۴

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۴ در تهران، در تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۴ مصادف با ۱ اکتبر ۲۰۱۵، از ساعت ۹ تا ۱۷ به وقت تهران در سالن جابرابن‌حیان و دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در دو بخش کنفرانس و کارگاه‌های آموزشی برگزار شد.  در طول این مدت بیش از ۸۰۰ نفر از شهرهای مختلف ایران در این جشنواره شرکت کردند. شرکت در این جشنواره برای همهٔ علاقه‌مندان، آزاد و رایگان بود و بیشتر هزینه‌ها از طریق دونیشن افراد جامعهٔ نرم‌افزار آزاد در ایران تامین شد.

بیشتر سخنرانی‌های بخش کنفرانس با موضوعات غیرفنی بود. ارائه‌دهندگان بخش کنفرانس دربارهٔ موضوعات اهمیت حریم شخصی، جامعهٔ نرم‌افزار آزاد، معرفی نرم‌افزار آزاد، معرفی مدارک LPIC، درس حجیم آنلاین آزاد (ماک)، نرم‌افزار آزاد در کلان‌داده، ابزارها، آینده و رهنمودهای ویکی‌پدیا، بنیاد نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز ایران و سامانهٔ DLP سخنرانی کردند. ابتدای مراسم فیلم پیام ریچارد استالمن که به مناسبت جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران ضبط کرده بود، پخش شد. همچنین در بخش‌‌های استراحت، دو انیمیشن آزاد بنیاد بلندر به نام‌های Sintel و Cosmos Laundromat، مصاحبهٔ نلسون ماندلا دربارهٔ اوبونتو و کلیپ We are Linux پخش شد.

در بخش کارگاه‌ها، کارگاه‌های متنوعی با موضوعات فنی و عمومی به صورت موازی با بخش کنفرانس ارائه شد. کارگاه نصب و استفاده از سیستم عامل گنو/لینوکس در لابی دانشکدهٔ کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف از ساعت ۱۰ تا ۱۶ برگزار شد. سایر کارگاه‌ها با موضوعات ابزارهای توسعهٔ ویکی‌پدیا، ابزارهای حفظ حریم شخصی، آموزش نرم‌افزار بلندر، آموزش فریم‌ورک‌های فرانت‌اند، سخت‌افزار آزاد و آردوئینو، Embedded Linux From Scratch، امنیت (با موضوعات SELinux، کالی لینوکس، هک کلاه سفید و تست نفوذ به شبکه)، برنامه‌نویسی (با موضوعات نوشتن اپلیکشن با Qt و آشنایی با زبان برنامه‌نویسی R)، برنامه‌نویسی وب (با موضوعات آموزش فریمورک YII و کامپوننت‌نویسی برای جوملا) و سامانهٔ کنترل ورژن گیت در کلاس‌های دانشکدهٔ کامپیوتر برگزار شد. همچنین از مجموع ۲۳۲ پیامک ارسال شده در مسابقهٔ پیامکی ارائه اول با ۳۴ پیامک، ارائه دوم با ۳۳ پیامک و ارائه سوم با ۳۲ پیامک برنده شدند و جوایزی از طرف اسپانسر جشنواره به این افراد تقدیم شد.

همچنین یکی از بخش‌های موازی در این جشنواره نقاشی لوگوهای نرم‌افزار آزاد روی تیشرت بود. در این بخش افراد تیشرت‌های خود را در اختیار برگزارکنندهٔ آن قرار دادند و او روی لباس‌های افراد طرح‌های مورد نظر را نقاشی کرد که سود حاصل از آن صرف هزینه‌های خود جشنواره شد.

در این جشنواره ۱۶ نفر به عنوان تیم اجرایی و برگزارکنندهٔ رویداد و ۱۹ نفر به عنوان استف در روز جشنواره مشارکت کردند و از میان ۳۳ نفری که در سایت جشنواره مقاله یا پیشنهاد برگزاری کارگاه ثبت کردند بعد از برگزاری جلسات داوری ۱۳ نفر در بخش کارگاه‌ها و ۱۰ نفر در بخش همایش مطالب خود را ارائه کردند و شش عدد کلیپ جمعا به مدت ۴۸ دقیقه در سالن اصلی پخش شد. متاسفانه به دلیل نواقص فنی بعضی از ارائه‌ها یا کارگاه‌ها ضبط نشدند یا نیمه‌کاره ضبط شدند با این حال از مجموع ۲۴ ساعت محتوای ارائه شده در بخش کارگاه‌ها و همایش، بعد از تدوین جمعا ۱۲ ساعت فیلم سخنرانی به دست آمد که هر کدام در پنج قالب مختلف در سایت‌های یوتیوب، تخته‌سفید و آرشیو آپلود شدند.

میزان حمایت‌های مالی انجام شده مبلغ یک میلیون و چهارصد و سی هزار تومان توسط پنجاه نفر و با بالاترین مبلغ پانصد هزار تومان بوده است. در این رویداد در مجموع حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان خرج شده که گزارش ریز آن در سایت جشنواره منتشر شده است.

بازتاب جشنواره در رسانه‌ها به گونه‌ای بود که تعدادی از نشریات، فروم‌های اینترنتی، بلاگ‌ها، سایت‌های خبری، سایت‌های مرتبط با نرم‌افزار آزاد و شرکت‌های فناوری اطلاعات، خبر برگزاری جشنواره را منتشر کردند. همچنین شبکهٔ تلویزیونی الکوثر گزارشی به زبان عربی از جشنواره تهیه و پخش کرد. طرح‌های گرافیکی استفاده شده در این گزارش‌ها و سایت‌ها از طریق سایت رسمی جشنواره منتشر شدند.

در انتها، پس از تقدیر از تیم‌اجرایی، ارائه‌دهنده‌ها و حامیان مالی جشنواره، با عکس دسته‌جمعی شرکت‌کنندگان، مراسم به پایان رسید.

فیلم ارسالی ریچارد استالمن به مناسبت روز آزادی نرم‌افزار تهران

 

سال ۱۳۹۳

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران

برنامه‌ریزی جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران در سال ۱۳۹۳ به صورت کامل و دقیق انجام شد، اما به دلیل تهیه نشدن مکان برگزاری این رویداد در سال ۱۳۹۳ در تهران برگزار نشد.

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار کرج

روز آزادی نرم‌افزار در کرج با عنوان چهارمین همایش نرم‌افزارهای آزاد استان البرز در تاریخ ۲۳ آبان سال ۱۳۹۳ در ادارهٔ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد.

سایر جشنواره‌های سال ۱۳۹۳ ثبت شده در سایت بین‌المللی روز آزادی نرم‌افزار

سال ۱۳۹۲

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار تهران

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۲ در تهران با حمایت سازمان فناوری اطلاعات، سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران و مرکز توسعه و بکارگیری نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز با محوریت آشناسازی جامعه با نرم‌افزار آزاد و بررسی تفاوت‌های آن با سایر سیستم‌های موجود، در تاریخ چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۸ الی ۱۶:۳۰، در دو بخش کارگاه‌های تخصصی و ارائه‌ها برگزار شد.

اطلاعات مربوط به این جشنواره در وب‌سایت sfd.fsug.ir/1392 در دسترس است.

سایر جشنواره‌های سال ۱۳۹۲ ثبت شده در سایت بین‌المللی روز آزادی نرم‌افزار

سال ۱۳۹۱

تهران

همایش روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۱ در تهران به میزبانی گروهی از کاربران و به همت گروه کاربران نرم‌افزار‌های آزاد با محوریت آشناسازی جامعه بانرم‌افزار آزاد و بررسی تفاوت‌های آن با سایر سیستم‌های موجود قرار بود برگزار شود که با لغو ناگهانی مکان برگزاری توسط اسپانسر، این رویداد برگزار نشد.

سایر جشنواره‌های سال ۱۳۹۱ ثبت شده در سایت بین‌المللی روز آزادی نرم‌افزار

سال ۱۳۹۰

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار اصفهان

به نقل از آزادراه، این همایش در ۱۵ سپتامبر، ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۰ در کتابخانهٔ مرکزی شهرداری اصفهان توسط «گروه کاربران لینوکس اصفهان» با همکاری «سازمان فرهنگی تفریحی استان اصفهان» برگذار شد.

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار کرج

به نقل از آزادراه، گروه کاربران لینوکس کرج هرچند که یک لاگ کوچک در شهر کرج استان البرز هست ولی بسیار فعال هستند. شاید شما کرج لاگ را با اسم 5hit (Some Hackers in town)‎ بشناسید. کرج‌لاگ در روز ۱۷ سپتامبر، ۲۶ شهریور ماه اقدام به برگذاری همایشی در این روز کرد.

جشنوارهٔ روز آزادی نرم‌افزار مشهد

به نقل از آزادراه، مشهدلاگ هم یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین لاگ‌های ایرانی هست، کاربران فعال و برگذاری جلسات مستمر از ویژگی‌های این گروه است. اعضای مشهد‌لاگ نیز روز آزادی نرم‌افزار را گرامی می‌دارند.